poniedziałek, 19 sierpnia 2019

"Wariat na wolności. Autobiografia" Wojciech Eichelberger

Tytuł: Wariat na wolności. Autobiografia
Autor: Wojciech Eichelberger
Wydawnictwo: Znak literanowa
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 352

Trudno jest pisać o własnym życiu, popełnianych błędach, porażkach. Nie każdy potrafi się do nich przyznać i ma na tyle odwagi, by takie informacje upublicznić, by odsłonić twarz i powiedzieć: taki jestem bez względu na to, jak to zostanie odebrane. Dlatego godni podziwu są ludzie, którzy chcą szczerze opowiedzieć o swoim życiu, bez ubarwień i idealizowania, przedstawiając w nim zarówno porażki, jak i sukcesy. Wojciech Eichelberger jest znanym i cenionym psychoterapeutą, autorek książek i felietonów. Prowadzi także warsztaty cieszące się popularnością oraz jest jednym z współtwórców Laboratorium Psychoedukacji i Instytutu Psychoimmunologii. Teraz w autobiografii postanowił podzielić się z czytelnikami swoimi sukcesami i porażkami, błędami, chwilami słabości, radościami i przemyśleniami. Szczerze opowiada o tym, co sprawiło, że jest taki, jaki jest i jak wyglądała droga, która doprowadziła go do punktu, w którym dziś się znajduje.

Tę autobiografię chciałam przeczytać, odkąd zobaczyłam jej zapowiedzi. Z ciekawością sięgam po biografie, ponieważ zazwyczaj są inspirujące i dające do myślenia. Czasem ludziom się wydaje, że jak ktoś odniósł sukces, to znaczy, że miał szczęście a jego życie usłane było różami. To proste wytłumaczenie, ale często nieprawdziwe. Wcale tak nie musi być, często jest wręcz przeciwnie, sukces wymaga wiele pracy i pokonywania trudności a droga do jego osiągnięcia jest wyboista.

„Zadecydowała moja psychologiczna ciekawość i gotowość do podejmowania ryzykownych społecznie eksperymentów, co wiele razy w moim życiu dostarczyło mi ciekawych wrażeń, nie oszczędzając przy tym kłopotów.” str. 18

Książka rozpoczyna się już oryginalnie gdyż zamiast słowa wstępu zawiera rozmowę Wojciecha Szczawińskiego z autorem. Ten fragment wyjaśnia, z jakich powodów powstała autobiografia. Dalsza część książki to już opowieść autora o swoim życiu, chociaż wplecione są w nią także rozdziały zawierające fragmenty rozmów obu panów, co dodatkowo wzbogaca treść. W publikacji nie zabrakło także czarno białych zdjęć przedstawiających autora w różnym wieku, czy też chociażby jego bliskich.

Autor opowiada ciekawie, lekko przedstawiając istotne wydarzenia, lecz także wplatając własne przemyślenia na różne tematy. Co równie ważne, plastycznie kreśli także obraz czasów, w których rozgrywają się wydarzenia. Trudnych czasów powojennych, odbudowywania Warszawy, czy okresu PRL-u. To ciekawa podróż do dawnych czasów, tak odmiennych od dzisiejszych. Jednocześnie przedstawione są też bliskie autorowi osoby i różne relacje. Od młodości, przez dorosłość, aż do chwili obecnej a wszystko to razem tworzy barwny obraz życia człowieka, który jest dziś znanym i cenionym psychoterapeutą. Oczywiście nie zabrakło także informacji dotyczących początków zainteresowania psychologią i rozwoju w tym kierunku.

„Umrzeć nie jest trudno, pod warunkiem że nie trzymasz się kurczowo tego, co nazywasz życiem. Jest tak, jakby w wielkim teatrze nagle zgasło światło. Odkrywasz wtedy, że nigdy nie było w nim nikogo prócz ciebie.” str. 311

„Wariat na wolności. Autobiografia” to jak już sam tytuł wskazuje ciekawa, szczera i skłaniająca do przemyśleń autobiografia, w której autor nie boi się poruszać trudnych tematów, bez upiększeń, z dystansem i w swoim stylu. Nie brak w niej barw życia i przemyśleń. Z przyjemnością przeczytałam tę książkę i Wam także ją polecam.

33 komentarze:

  1. Nie jestem fanką autobiografii, wiec nie dla mnie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam o tej książce, ale muszę przyznać, że mnie zdecydowanie nie interesuje. Czasem lubię czytać biografie, ale sięgam raczej po te opowiadające o ciekawych kobietach, a nie o nieznanych mi psychoterapeutach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda. Ja także niewiele wiedziałam o autorze przed tą lekturą, ale cieszę się, że ją poznałam :)

      Usuń
  3. Raczej nie dla mnie, nie lubię autobiografii

    OdpowiedzUsuń
  4. Wariat na wolności - mnie zainteresował. Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
  5. Pomyślę nad wciśnięciem jej do czytania między jakieś inne tytuły

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie mój gatunek literacki. Tym razem muszę odpuścić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Raczej po nią nie sięgnę, bo rzadko czytam tego typu literaturę, ale wierzę, że może się ona wielu osobom podobać :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię od czasu do czasu przeczytać jakąś autobiografię :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie przepadam za autobiografiami, ale na tą może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem zaciekawiona, widywałam ją często więc chyba się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Może się skuszę. Niezbyt często sięgam po autobiografie, ale gdy już to robię, zazwyczaj sporo wynoszę z takich lektur.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dawno już nie czytałam żadnej autobiografii. Jak najdzie mnie na jakąś ochota to będę mieć na uwadze tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię autobiografie. Po takiej recenzji tym chętniej po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zawsze ceniłam szkolenia i materiały Wojciecha. Super,ze powstała książka.

    OdpowiedzUsuń