wtorek, 8 maja 2018

"Dziewczynka, która wypiła księżyc" Kelly Barnhill

Tytuł: Dziewczynka, która wypiła księżyc
Autor: Kelly Barnhill
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 360
Data premiery: 09.05.2018

Dziś opowiem Ci o wiedźmie. Mieszka głęboko w lesie, zatruwa go, nie pozwala nikomu przejść. Kto raz się zagłębi w jego czeluściach nigdy już nie wraca. Nikt tak naprawdę nie wie, z jakiej przyczyny, co dzieje się z zaginionymi. To niestety nie wszystko. Wiedźma jest bardzo groźna i lepiej nie narazić się na jej gniew. Dlatego każdego roku oddawane jest jej w ofierze najmłodsze dziecko. Co roku od niepamiętnych czasów niemowlę jest zostawiane w lesie. Dlatego w tak wielu sercach mieszkańców Protektoratu gości smutek. Strzeż się więc wiedźmy i nie zbaczaj do lasu. Pamiętaj! Takich opowieści w tym mieście krąży wiele, a każda mroczniejsza od poprzedniej. Jak wiele prawdy w nich jest? Co dzieje się z dziećmi pozostawianymi w lesie? Kto jeszcze go zamieszkuje? 

Kelly Barnhill – pisarka książek fantasy i science fiction dla dzieci. Prowadzi blog kellybarnhill.wordpress.com.

Do tej opowieści przyciągało mnie wszystko: magiczna okładka, ciekawy opis i zapowiedź fascynującej, pełnej przygód podróży do świata, w którym wszystko jest możliwe, w którym obok zwykłych ludzi mieszkają czarodzieje i fantastyczne istoty. Gdzie magia srebrną nicią przeplata się między codziennymi wydarzeniami wpływając na los wszystkich wokół. W tej książce każdy z tych elementów znajdziecie, ale przede wszystkim sednem jest piękna i mądra opowieść.

„Z ziarnka piasku,
Narodzin blasku,
Narodzin kosmosu,
Narodzin nieskończoności,
Do ziarnka pisaku
Powraca świat.” str. 40

Od początkowych rozdziałów czuć wzrastające zainteresowanie i specyficzny, niemal baśniowy klimat. Smutek miesza się z radością, której niestety w Protektoracie nie ma za wiele. Czasem jednak wystarczy niewiele by rozniecić nadzieję, by jedna mała iskra była początkiem zmian, wyzwoliła garść pytań, wznieciła niepokój i zagubienie. Taką iskrą staje się ciekawość jednego chłopca, jego wyrzuty sumienia a także chęć rozwikłania zagadki tajemniczego i mrocznego lasu. Wyzwala to lawinę wydarzeń, których już nie sposób zatrzymać. Zmian i ich konsekwencji, dobrych i złych wyborów, świadomych decyzji i zbiegów okoliczności.

„Ostatnie, czego było im trzeba, to pozwolić, żeby ludność zaczęła myśleć. Wszak myślenie jest niebezpieczne.” str. 216

Powieść ma sporo zalet. Jedną z nich jest nieszablonowość. Historia wzbudza zainteresowanie, jest oryginalna, pięknie napisana i skłaniająca do przemyśleń. Autorka w ciekawy sposób ukazała, jak bardzo krzywdzący może być powierzchowny osąd, opinia oparta tylko na plotkach, domysłach, niesprawdzonych informacjach. Można bać się czegoś, co jest tylko wyobrażeniem a nie zauważać prawdziwego zła czającego się całkiem blisko. Wygodnie jest myśleć, tak jak wszyscy, nie wyróżniać się, iść z prądem, gdy tymczasem życie toczy się obok.

Poza baśniowym klimatem do kart książki przyciągają też charakterystyczni, pełni życia bohaterowie, których los nie jest czytelnikowi obojętny. Wśród nich prym wiodą: wiedźma Xan, wypełniona magią po opuszki palców Luna, miłośniczka papieru i orgiami Adara, rozsądny olbrzym o artystycznej duszy Glerk i oczywiście Fyrian o niewielkich rozmiarach i wielkim sercu. W tym gronie nie może zabraknąć także Antaina o dociekliwym umyśle, bez którego nie byłoby tej historii. Każda z tych postaci pozostawia po sobie ślad w pamięci i ma swoje umiejscowienie w opowieści.

„Dziewczynka, która wypiła księżyc” to mądra i pełna czaru opowieść, w której ścierają się siły dobra i zła a magia o różnym natężeniu staje się spoiwem ludzkich historii. Losy bohaterów wzbudzają zainteresowanie, a sama opowieść przyciąga klimatem, pozytywną energią, dynamiką wydarzeń i lekkością. Warto więc skruszyć otoczkę pozorów, by ujrzeć mało przyjemną prawdę i rozbudzić iskierkę nadziei, stającą się początkiem pozytywnych, chociaż wcale niełatwych zmian. To książka dla młodzieży, a jednak daje do myślenia i rodzi wiele pytań, na które warto sobie odpowiedzieć niezależnie od wieku.

36 komentarzy:

  1. Magiczne historie to nie moja bajka, ale jednak te przemyślenia i refleksje mnie kuszą.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że ta pozycja byłaby świetna dla dzieci! Ważne jest, by stymulować rozwój wyobraźni dziecka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa książka :)
    Zapraszam na nowy post :)
    http://www.stylishmegg.pl/2018/05/pudrowa-sukienka-w-groszki.html

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiem, czy powieść by mnie wciągnęła. Tak na prawdę po recenzji (mimo iż dobrze napisanej) ciężko jest mi to stwierdzić. Wiem jedno: mam wrażenie, ze to powieść na raz. Do przeczytania i zapomnienia ;)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To lekko napisana powieść i skierowana do młodzieży, ale nieszablonowa i ciekawa. Nie wszystkich bohaterów będę długo pamiętała, ale Xan myślę, że tak. Nie każdy jednak lubi takie klimaty, więc trudno mi powiedzieć, czy akurat Tobie książka przypadłaby do gustu. Jak kiedyś na nią trafisz to daj znać, czy opowieść Ci się spodobała :)

      Usuń
    2. Lata kwalifikowane jako "młodzież" mam już za sobą ale niektore młodzieżówki czytają również dorośli i są zadowoleni :)

      Usuń
    3. Również nie jestem z przedziału wiekowego do którego kierowana jest książka, ale mi się podobała :)

      Usuń
    4. Niektóre książki młodzieżowe podobają się również dorosłym poza tym co to w ogole za podział. Każdy czyta co chce i różne książki podobają się lub nie ;)

      Usuń
  5. Już sama okładka jest taka magiczna :) Zgłosiłam się do recenzowania tej książki i mam nadzieję, że zaskoczy mnie pozytywnie tak samo, jak i Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam taką nadzieję i czekam na Twoją opinię :)

      Usuń
  6. ojej ale mnie to korci:) mimo mego wieku xd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest magiczna - zachęcam Cię do niej :)

      Usuń
    2. na pewno się z nią zapoznam:)

      Usuń
  7. Zapowiada się prawdziwie baśniowa historia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Intrygujący tytuł i równie intrygująca fabuła.

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba się skuszę na przeczytanie ^^
    Pozdrawiam ♥ wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. naoglądałam się jej już na Instagramie, a teraz się tylko utwierdzam, że muszę ją mieć :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wczoraj czytałam bardzo zachęcającą rekomendację tłumaczki tej książki, więc bardzo jestem ciekawa historii. Zapowiada się pięknie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubie mądre i niebanalne historie :) Widzę, że książka dla mnie. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka zapowiada się super :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie opowieści zawsze mnie przyciągają, gdzie magia przeplata się z codziennością :)

      Usuń
  14. Bardzo mi się podoba dobór okładki :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Tytuł bardzo urokliwy, w dodatku ta wiedźma i baśniowy klimat - może w wolnej chwili rozejrzę się za tym tytułem, wygląda mi to na moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń