piątek, 28 lipca 2023

"Sceny z życia ludzi" Piotr Pawłowski

Tytuł: Sceny z życia ludzi
Autor: Piotr Pawłowski
Wydawnictwo: Novae Res
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 198

Każdy w życiu dokonuje pewnych wyborów, mniejszych bądź większych, bardziej lub mniej znaczących. Czasami spontanicznie, innym razem z poczucia obowiązku, pod presją lub dla wygody. Różne są motywy. Każda decyzja niesie konsekwencje i może znacznie zmienić kierunek, w którym podążamy. Dziesięć różnych osób z odmiennym bagażem doświadczeń znajduje się w momencie, w którym będą musieli dokonać wyboru zmieniającego ich życie. Dziesięć kadrów z życia różnych osób, które stoją na rozstaju dróg i próbują zawalczyć o siebie.

„Proza życia nie stanie się jego poezją…” str. 134

Opis książki oraz okładka przykuły moją uwagę. Rzadziej sięgam po krótkie formy literackie, gdyż wolę bardziej zżyć się z bohaterami, ale ta książka mnie zaintrygowała i postanowiłam dać jej szansę.

Książka składa się z dziesięciu krótkich opowieści, ale przedstawionych w poruszający i skłaniający do przemyśleń sposób. To kadry z życia bohaterów, którzy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji i muszą podjąć bardzo ważną decyzję. Niestety wiąże się ona z konsekwencjami dla innych osób. Wszystkie te opowieści łączy oryginalność. Poznaje się je z zaintrygowaniem, chociaż same w sobie niosą wiele smutku, czasem przygnębiają i pokazują ludzi, którzy prawie się poddali, których życie ułożyło się zupełnie inaczej niż chcieli, których mocno obciąża przeszłość. Pojawiają się też elementy na pograniczu rzeczywistości i wyobraźni, które dodają barw jak chociażby w opowieści o pewnej podróży pociągiem. Każda z historii jest inna, jedna dotyczy bezdomnego, który dostaje szansę na poprawienie swojego losu. Czy z niej skorzysta? Inna opowiada o rodzicach, którzy stracili swoje dziecko. Czy będą w stanie się z tą stratą pogodzić? Kolejna pokazuje jak zgubna może być chciwość. Na mnie największe wrażenie wywarły cztery opowieści: Mortus, Jacek, Władysław i Paweł. Poruszają, zaskakują i zapadają w pamięci.

„Sceny z życia ludzi” to jak tytuł wskazuje przedstawione skrawki z życia bohaterów, którzy znaleźli się na życiowym zakręcie. To dziesięć opowieści, które wywołują emocje i poprzez oryginalność i element zaskoczenia działają na wyobraźnię i zapadają w pamięci. Warta uwagi książka, którą Wam polecam.

13 komentarzy:

  1. Dziękuję za polecenie, czasem warto sięgnąć po takie krótkie opowieści...

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie historie na pewno skłaniają do refleksji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Miałam okazję pobrać ją z Klubu Recenzenta, ale obawiałam się, że w opowiadaniach o tej tematyce się nie odnajdę. Po Twojej recenzji żałuję, że się jednak nie zdecydowałam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo interesująca propozycja. Sprawdzę w bibliotece.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. A mnie zaintrygowała Twoja recenzja :) Bardzo chętnie poznam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi interesująco, chociaż zdecydowanie wolę długie powieści :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  7. To nie do końca moje klimaty, ale czuję się zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam :) Nie należy może do moich ulubionych, ale dobrze się ją czyta.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja jednak za opowiadaniami nie przepadam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czasem warto " zajrzeć" jak przebiega życie innego człowieka po podjęciu tej czy innej decyzji i zastanowić się nad swoim życiem, tak więc jestem jak najbardziej na tak:)

    OdpowiedzUsuń
  11. thanks for your review, you got me interested to read the whole book. Anyway, I followed your blog. Let's connect, so hoping you'll follow back, thank you.

    JULIE ANN LOZADA BLOG

    OdpowiedzUsuń
  12. Zaciekawiłaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń