czwartek, 8 kwietnia 2021

"Cztery liście koniczyny" Weronika Tomala

Źródło okładki: Zysk i S-ka

Tytuł: Cztery liście koniczyny
Autor: Weronika Tomala
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 296

W uroczym miejscu niedaleko plaży, w niewielkiej biblioteczce, ktoś zostawił notatnik. Z pozoru zwyczajny, a jednak skrywający tajemnicę, której wyjaśnienie może przynieść wiele bólu, otworzyć stare rany, wywołać burzę emocji. Na notatnik trafia Judyta, młoda kobieta pracująca jako pielęgniarka w pobliskim szpitalu. Gdy poznaje pierwsze jego słowa kierowane wprost do niej czuje niedowierzanie. Być może to dowcip, ale jednak w jej sercu czai się niepokój, czuje niezrozumiałą dla siebie samej odpowiedzialność, która na niej spoczęła wraz z poznaniem jego słów. Coraz więcej o tym myśli i postanawia czegoś więcej się dowiedzieć. Nie wie jeszcze jak bardzo ta jedna decyzja zmieni jej życie. Czy w dobrym kierunku? Czy warto było wziąć do serca słowa notatnika i podążać ich śladem?

Sięgając po daną książkę zazwyczaj jest jakiś element, który zwraca naszą uwagę. Czasem jest to okładka, która w tym przypadku zapowiada ciepłą i pozytywną lekturę. Innym razem intrygujący opis. W tym konkretnym przypadku to pomysł na fabułę zachęcił mnie do lektury, tajemnica skrywana na jej kartach, zapowiedź emocji z nią związanych. Czy moje założenia okazały się słuszne?

Od razu wyobraziłam sobie to miejsce, klimatyczną biblioteczkę i notatnik, który niespodziewanie się w niej znalazł. Ciekawa byłam, o co w tym wszystkim chodzi. Łatwo odbiera się emocje Judyty, jej zaskoczenie, ale jednoczenie poczucie odpowiedzialności i ciekawość. Poznajemy skrawki życia głównej bohaterki, jej bliskich, pracę, otoczenie i nawet nie wiadomo kiedy można poczuć się wciągniętym w tę opowieść, śledząc kolejne wydarzenia. Fabuła spleciona jest z różnych wątków, niektóre są bardziej przewidywalne, inne niekoniecznie. Niezależnie od tego, przyjemnie poznaje się tą historię i pozwala ona oderwać myśli od codziennych problemów. Sama byłam zdziwiona, że tak szybko dotarłam do ostatnich stron.

Poza głównym wątkiem związanym z tajemnicą skrywaną w notatniku, w książce poruszanych jest szereg różnych, życiowych tematów. Utrata bliskiej osoby, brak wiary w siebie, poczucie niesprawiedliwości, trudne a czasem wręcz toksyczne relacje, blaski i cienie przyjaźni, wsparcie, cierpienie, poszukiwanie bliskości. Czasem obca, przypadkowo spotkana osoba może okazać wiele serca, a bliska osoba bardzo zranić. Takie sytuacje się zdarzają, a w tej opowieści życiowych wydarzeń i zawirowań nie brakuje, tak jak i wielu emocji. 

„Nie doceniamy opowieści starszych ludzi. Lekceważymy je, puszczamy koło ucha. Kiedy jest za późno, nieraz uświadamiamy sobie, ile były warte. Bezcenne.” str. 189

Każdy rozdział rozpoczyna pewien element, który ubarwia książkę i dobrze komponuje się z jej treścią. Napisana jest lekko, chociaż tak jak już wspomniałam porusza szereg trudnych, życiowych wydarzeń. Historię obserwujemy oczami Judyty, dzięki czemu możemy poznać ją lepiej, bardziej zrozumieć, chociaż jest jeden moment, gdy ta perspektywa się zmienia, co też akcentuje jego mocny wydźwięk. Nie mogę oczywiście nie wspomnieć o wątku romantycznym, który w moim przekonaniu został dobrze i w sposób ogrzewający serce poprowadzony. Od dawna ludzie wierzyli, że czterolistna koniczyna symbolizuje szczęście. Czy dla głównych bohaterów tej opowieści to dobry znak?

„Cztery liście koniczyny” to życiowa opowieść, ciepła, optymistyczna, chociaż też dotykająca trudnych tematów, pełna smutku i wzruszająca. Z ciekawym pomysłem na fabułę i w przemyślany sposób splecionymi wątkami. Spełnia swoją rolę, czyli skutecznie zajmuje myśli i dostarcza wielu wrażeń.

60 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie zapowiada się ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa fabuła, chciałabym przeczytać tę książkę 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam inne książki autorki, więc pewnie i po tą sięgnę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze nie poznałam poprzednich książek, ale mam zamiar nadrobić zaległości :)

      Usuń
  4. Lubię takie ciepłe opowieści, które nie są zbyt słodkie i zahaczają o trudne tematy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie bardzo przemawia do mnie ta książka, chyba nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć, musiałabyś spróbować :)

      Usuń
  6. Książkę tę mam i będę ją czytała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem Twoich wrażeń po lekturze :)

      Usuń
  7. Chętnie przeczytam, gdyż lubię takie lekkie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przeczytałam tę książkę i również bardzo ją polecam - to kawałek takiej solidnej, ciekawej powieści obyczajowej z wątkiem miłosnym ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo mi się podoba ta książka :) Muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  10. myślę,że by mi się podobała:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Książkę już mam na swojej półce i planuję w wolnej chwili do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja muszę poprzednie książki autorki przeczytać :)

      Usuń
  12. Zapowiada się naprawdę ciekawie :D Zapisałam sobie tytuł :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię takie opowieści :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jestem ciekawa książek tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem na razie po lekturze jednej, ale mam w planach kolejne :)

      Usuń
  15. na luźny dzień do przeczytania można czytnąć:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Powoli przekonuję się do polskich autorów, chociaż przez całe lata unikałam ich jak ognia, jednak nie wiem, czy jestem gotowa na przeczytanie książki akurat z tego gatunku. Jeśli wpadłaby mi w ręce to zapewne zapoznałabym się, ponieważ Twoja recenzja mnie do tego zachęciła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chętnie sięgasz po ten gatunek literacki to warto i do tej książki zajrzeć :)

      Usuń
  17. Nie znam jeszcze książek Weroniki, ale planuję po nie sięgnąć. Tę również chciałabym przeczytać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Myślę, że warto przeczytać tę książkę! :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  19. Brzmi ciekawie. Może będzie okazja przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam :) Może jakaś super świetna nie była, ale mnie się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam serdecznie ♡
    Ta książka wydaje się być naprawdę ciekawa :) Niestety, nie znam autorki ale to tym lepiej, chętnie poznam bliżej! :) Wspaniała recenzja. Mam nadzieję, że książka szybko wpadnie w moje ręce :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znałam tej książki, ale wydaje się być ciekawa :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. trudne i ważne tematy porusza książka, warto po nią sięgnąć
    dorey-doorey.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  24. Zapowiada się ciekawie. Takie książki z tajemnicą zawsze wciągają...

    OdpowiedzUsuń
  25. Lubię optymistyczne historie ❤

    OdpowiedzUsuń
  26. Lubię czasem tego typu książki poczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  27. CZytałam inną książkę tej autorki i bardzo mi się podobała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja poznałam na razie tylko tę powieść, ale mam w planach kolejne :)

      Usuń
  28. Chyba nie są to do końca moje tematy :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo ciekawa recenzja książki, jak wpadnie mi w ręce przeczytm.:)

    OdpowiedzUsuń