czwartek, 14 października 2021

"Podziemie. Świat pod naszymi stopami" Will Hunt

Tytuł: Podziemie. Świat pod naszymi stopami
Autor: Will Hunt
Wydawnictwo: Marginesy
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 296

Podziemia kojarzą się z ciemnością, horrorami, niebezpieczeństwem. Budzą strach, działają na naszą wyobraźnię. Często boimy się tego, co nieznane, a to właśnie świat pod nami owiany jest tajemnicą, niewiele o nim wiemy, niewiele się nad nim zastanawiamy. Tymczasem są ludzie, których ten świat fascynuje, daje siłę, zachęca do niesamowitej podróży do miejsc ukrytych przed oczami większości z nas. 

Prosta okładka i intrygujący opis przykuły moją uwagę. Niewiele pojawia się książek dotyczących takiej tematyki, a dawno już nie zaglądałam do reportaży. Ten zapowiadał intrygującą wyprawę do świata, o którym niewiele wiemy. Niewiele osób na co dzień zastanawia się, co dzieje się pod ich stopami. Brak na ten temat zbyt wielu informacji, a takie miejsca wzbudzają niepokój. Z drugiej strony, jak by się nad tym zastanowić, to pomimo strachu właśnie podziemia stanowiły też schronienie. Autor zabiera więc nas do miejsc, które fascynują i pokazują świat z zupełnie innej strony.

„Schodzimy pod ziemię, by umrzeć, ale także by się odrodzić, by wyjść z łona ziemi; boimy się podziemia, a jednak to właśnie tam szukamy schronienia przed niebezpieczeństwem; podziemie kryje w sobie zarówno bezcenne skarby, jak i toksyczne odpady; jest królestwem stłumionej pamięci i świetlistego objawienia.” str. 38

Autor w pierwszym rozdziale nazwanym Zejście opowiada nam, od czego zaczęła się jego pasja, w jaki sposób zainteresował się tym, co znajduje się pod nami i dlaczego tak niewiele na ten temat wiemy. To tylko preludium do dalszej części, która jest intrygująca i przede wszystkim daje do myślenia. Podziemia przecież wzbudzają strach, dlaczego więc były miejscem, w którym ludzie spędzali czas, szukali bezpieczeństwa. Dłuższy pobyt w takim miejscu działa nie tylko na wyobraźnię, ale także na psychikę. Autor po rozpoczęciu swojej wyprawy w Providence odwiedził miejsca w ponad dwudziestu krajach i jego zainteresowanie tym tematem, światem, który tak niewiele osób zgłębia, trwa nadal. Opisując najważniejsze z wydarzeń stara się pokazać, co tak naprawdę skrywa się pod nami, jak wiele tajemnic i niesamowitych miejsc.

Każdy z rozdziałów opisuje inne miejsca, różne doświadczenia, ciekawostki, ale także a może przede wszystkim ludzi, którzy z nimi są związani. Można poznać miejscowych odkrywców, ale też dowiedzieć się między innymi, jaki wpływ na człowieka ma długi pobyt w ciemnościach. Opisywane miejsca mocno działają na wyobraźnię. W pamięci pozostają także bohaterowie, jak chociażby pierwsza osoba, która uwieczniła na fotografiach podziemia Paryża. W związku z tym, że w książce zostały zamieszczone także czarno białe ilustracje i zdjęcia, treść mocniej trafia do czytelnika. Wiele zdjęć zapada w pamięci, przykładowo jedno przedstawiające korytarze ułożone z kości w Paryżu, czy inne pokazujące niesamowite sieci jaskiń w Kapadocji. Wspomniałam też o bohaterach, o których trudno będzie zapomnieć a jednym z nich był mieszkaniec Londynu William Lyttle, którego historia i pasja związana z kopaniem zaczęła się dosyć niepozornie.

Walorem tej książki poza ciekawą treścią jest lekkość przekazu. Poznaje się ją bardzo szybko a jednocześnie z utrzymującym się na odpowiednim poziomie zainteresowaniem. W wielu miejscach opowieść skłania do refleksji i zachęca do pogłębienia wiedzy w określonych obszarach. 

„Podziemie. Świat pod naszymi stopami” to książka, która zaskakuje treścią, ciekawą tematyką i klimatem. Ukazuje pasję, nieco mroczne, ale też piękne miejsca niewidoczne dla większości ludzi a skrywające tajemnice, działające na wyobraźnię, niesamowite. Autor w interesujący sposób opowiada nam różne historie i przedstawia ludzi, którzy tak jak on postanowili zwiedzić świat, który wzbudza niepokój, na co dzień głęboko ukryty. Świat, który niby jest tak blisko, a jednak niewiele nadal o nim wiemy. Klimatyczna i mroczna podróż w głąb ziemi, w ciemnościach, z dala od codziennego zgiełku.


24 komentarze:

  1. Mam tą książkę w swojej biblioteczce i sięgnę po nią jak tylko nieco wygrzebię się z egzemplarzy recenzenckich. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. To prawda, to dopiero druga książka o tematyce podziemi, na jaką trafiłam :)

      Usuń
  3. Pierwszy raz słyszę o tej książce, ale muszę przyznać, że jestem zaciekawiona. Lubię literaturę faktu, lubię niecodzienne tematy, a ta klimatyczność wspomnianej książki tylko mnie kusi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sporo w niej ciekawych historii, klimatu i pasji :)

      Usuń
  4. Książka raczej nie dla mnie, ale na pewno zaciekawi wiele osób :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przyznaję, że nigdy wcześniej tej książki nie widziałam, ale brzmi kusząco... Ciekawa jestem jak książka zadziałałaby na moją wyobraźnię. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaintrygowała mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zaciekawilas mnie ta książka. I okładka mi się spodobała :D

    OdpowiedzUsuń
  8. ja również nie byłabym zaciekawioną tą propozycją, jakoś nie mój temat :)
    Obserwuję i zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Faktycznie tematyka oryginalna. Mnie osobiście podziemia przerażają i nie ciągnie mnie, by osobiście się przekonać, co się w nich znajduje 😅

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka bardzo interesująca. Widziałam reportaże o ludziach żyjących w pod ziemią. Najbardziej wstrząsający był o dzieciach z Moskwy. Chętnie sięgnę po tą pozycję. Pozdrawiam cieplutko ☀️

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie spodziewałabym się książki na ten temat, ale muszę przyznać, że to naprawdę ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ponieważ warto do tej książki zajrzeć :)

      Usuń