niedziela, 8 stycznia 2023

"Półmistrz" Mariusz Czubaj

Tytuł: Półmistrz
Autor: Mariusz Czubaj
Wydawnictwo: Znak Crime
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 320
Data premiery: 11 stycznia 2023 roku

Na transatlantyku „Przyszłość” płynącym z Gdyni do Buenos Aires spotyka się grupa przypadkowych osób, ale też polskich szachistów zmierzających na olimpiadę. Osób, których drogi na chwilę się splotły w trakcie tej podróży, która odbywa się w przededniu drugiej wojny światowej. Odcięci na pewien czas od świata, każdy z własnym bagażem doświadczeń, problemów i tajemnic. Pewnego dnia zostają znalezione zwłoki jednego z pasażerów, w którego oko został wpity pion szachowy. To brutalne morderstwo wstrząsa pasażerami, każdy wydaje się podejrzany. Rozpoczyna się poszukiwanie mordercy, które prowadzi Edward Abramowski, tajemniczy mężczyzna, skryty i obserwujący otoczenie z uwagą. Kto jest mordercą? Jaki miał motyw? Czy każdy z pasażerów jest tym, za kogo się podaje?

„Pewien mądry człowiek powiedział mi kiedyś, żeby zawsze myśleć trzy ruchy do przodu. A przynajmniej jeden.” str. 7

Do tej pory nie spotkałam się z twórczością pisarza. Do tej powieści zachęcił mnie opis zapowiadający ciekawą zagadkę kryminalną. Czułam też, że to będzie oryginalna lektura i tym razem przeczucie mnie nie zawiodło. To nieszablonowy kryminał, który niespiesznie się poznaje, ale za to na długo zapada w pamięci.

Akcja książki rozgrywa się w głównej mierze na transatlantyku, który staje się areną kolejnych wydarzeń. Spotykają się tu pasażerowie, którzy być może w innych okolicznościach by się nie poznali. To także miejsce odcinające ich od świata, a tym samym w czasie rejsu stające się całym ich światem. Brutalne morderstwo staje się iskrą wywołującą kolejne wydarzenia, ale też poprzez toczące się dochodzenie czytelnik ma możliwość lepiej przyjrzeć się pasażerom. Trzeba przyznać, że potrafią zaskoczyć.

Pasażerowie to oryginalne grono, charakterystyczne, ale także po prostu intrygujące. Odnosi się wrażenie, że każdy ma coś do ukrycia, przez co znalezienie mordercy nie jest takie proste, autor serwuje wiele mylnych tropów. Sama postać Edwarda Abramowskiego wywołuje wiele pytań. Trudno wywnioskować jaką rolę tu odgrywa zwłaszcza, że jak sam wspomina zajmuje się teorią prawdy i przemocy. Barw dodaje wprowadzenie postaci historycznych i fikcyjnych. Mamy tu wielkich szachistów wśród których są Savielly Tartakower i Mieczysław Najdorf. Kolejnym pasażerem jest pisarz Witold Gombrowicz. Jest też pewien detektyw  i badacz zjawisk paranormalnych. Wśród pasażerek natomiast wyróżniają się Nina z tajemniczą ciotką, czy żona pewnego specjalisty Lusia. Poznaje się ich z ciekawością jednocześnie próbując rozszyfrować, kto stoi za brutalną zbrodnią.

W tej powieści sporo jest niespodzianek, metafor, ciekawostek. Warto smakować ją powoli, by w pełni docenić jej zamysł i kunszt wykonania. To książka, która się wyróżnia, jest nieszablonowa i oddaje klimat epoki. Nad każdym z bohaterów ciąży widmo zbliżającej się wojny. Każdy też przed czymś ucieka, szuka nowego początku.

„Półmistrz” to książka z oryginalnym pomysłem na fabułę, charakterystycznymi bohaterami i specyficznym klimatem. Poznaje się ją niespiesznie, ale z zaangażowaniem próbując rozwikłać zagadkę kryminalną, co nie jest sprawą prostą. Jest niczym gra w szachy, każdy ruch jest dobrze przemyślany i niesie pewne konsekwencje.

49 komentarzy:

  1. Lubię rozwiązywać skomplikowane zagadki kryminalne w książkach, więc to jest tytuł zdecydowanie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem tej książki bardzo, bardzo ciekawa! Lubię takie zagadki w zamkniętej przestrzeni!

    OdpowiedzUsuń
  3. Tytuł zapisuję, Autor dość znany, pozdrowienia :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak bardzo lubię jego książki, że wobec tego tytułu nie zdołam przejść obojętnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi naprawdę ciekawie, a autora kojarzę z innej lektury. Będę miała na uwadze tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię autora, więc będę miała tę książkęna uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  7. Oryginalny pomysł i Twoja recenzja zachęca mnie do sięgnięcia po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  8. Opis brzmi zachęcająco i pozycja trafia na moją listę chciejstw 😁

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię takie zagadki kryminalne, książka mnie zaciekawiła:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię takie kryminalne powieści, trochę w stylu Agaty Christie :)
    https://apetycznie-klasycznie.pl/

    OdpowiedzUsuń
  11. Haha o polskich szachistach jeszcze nie czytałem ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo chętnie przeczytam, bo zapowiada się ciekawie. I okładka też dość nietypowa i intrygująca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, okładka także przyciąga wzrok :)

      Usuń
  13. znam autora i naprawdę lubię!

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak ktoś lu i takie klimaty czytelnicze to czemu nie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ostatnio oglądałam Morderstwo w Orient Ekspresie.. Tutaj podobnie:) Lubie w takim stylu kryminały więc zapisuję na liście do przeczytania. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i mam nadzieję, że przypadnie Ci do gustu :)

      Usuń
  16. Nie do końca mój klimat, ale muszę powiedzieć, że cytat świetny.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czytam zwykle tego typu literatury, ale fabuła zapowiada się intrygująco.
    Chętnie sięgnę po coś innego w zimowe wieczory :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubie takie historie i w sumie książki, w której akcja toczy się na transatlantyku jeszcze nie czytałam, więc zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł na fabułę jest nieszablonowy, więc książkę Ci polecam :)

      Usuń
  19. Nie znam twórczości pisarza, ale zamierzam kiedyś sięgnąć po jakąś jego książkę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Chętnie przeczytam. Jestem zainteresowana. Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
  21. nie znam autora ale opis książki brzmi zachęćająco:)

    OdpowiedzUsuń