poniedziałek, 18 lutego 2019

"Stróż krokodyla" Katrine Engberg

Tytuł: Stróż krokodyla
Autor: Katrine Engberg
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 400 

Gdy Esther de Laurenti postanawia spróbować swoich sił w pisarstwie nie spodziewa się zupełnie następstw tej decyzji. Rozpoczyna pisać kryminał, w którym ginie młoda dziewczyna. Chwilę później w kamienicy, w której mieszka i której jest właścicielką znalezione zostają zwłoki jednej z lokatorek co dziwnie odzwierciedla to, co opisuje w powieści Esther. Skąd morderca o tym wiedział? W jakim celu odwzorował to, co było w powieści? Kim jest i jaki ma cel? Rozpoczyna się śledztwo i mroczna gra z mordercą. Jak się zakończy?

Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki. Esther postanawia zrealizować to marzenie i rozpoczyna powieść kryminalną. Gdy ktoś zaczyna przenosić wydarzenia fikcyjne do rzeczywistości, atmosfera robi się duszna i każdy zaczyna wydawać się podejrzany. Trzeba przyznać, że autorka miała dobry pomysł na powieść, w której poza gęstniejącą atmosferą pełną podejrzeń i domysłów, dobrze została nakreślona warstwa psychologiczna.

Akcja rozgrywa się w Kopenhadze, częściowo w starej kamienicy, której właścicielką jest Esther. Nie jest rwąca, raczej płynie swoim tempem, miejscami powoli, bardziej skupiając się na mrocznej zagadce, niż na spektakularnych wydarzeniach. To takie podążanie po kolejnych supełkach na nitce, a rozplątanie każdego odkrywa kolejne skrawki tajemnicy, której początki sięgają przeszłości. Przeplatają się różne wspomnienia ukazując, jak bardzo niektóre wydarzenia mogą zakorzenić się w sercu i ukształtować charakter. Decyzja podjęta w dobrej wierze, czy też pod presją otoczenia może wpłynąć na życie innej osoby i odmienić jej los, niekoniecznie w dobrym kierunku.

W powieści występuje wiele charakterystycznych postaci, każda z własnym bagażem doświadczeń, trudnymi wspomnieniami i czasem zagmatwaną przeszłością. To sprawia, że nie ma jednego podejrzanego, a niemal każdy skrywa jakieś tajemnice. Sylwetki bohaterów zostały realnie przedstawione wraz z wadami i zaletami, bez upiększeń a raczej z myślą, że każdy ma jakieś mroczniejsze akcenty w swojej przeszłości. Na plan pierwszy wysuwa się kilka postaci, wśród których jest Esther de Laurenti, kobieta nieco zagubiona, samotna i niestroniąca od wina. Mocnym akcentem zaznacza się także policjant prowadzący śledztwo. Postać Jeppe jest nieco schematyczna, ale mimo wszystko ciekawa. Samotny, po rozstaniu z żoną, podążający własną drogą, bezkompromisowy. Uwagę zwracają jeszcze między innymi dwie postacie: Erika Kingo, artysty, aktywnego, charyzmatycznego i mocno oddziałującego na współpracowników, ale też Christiana Stendera, ojca ofiary. Tak, jak wspomniałam wcześniej, ciekawych postaci nie brakuje zarówno pierwszo jak i drugoplanowych, a ich losy w zawiły sposób się splatają.

Styl powieści jest lekki i dobrze oddaje gęstniejącą atmosferę. Czyta się z zainteresowaniem. Rozczarowało mnie tylko trochę zakończenie, które w moim przekonaniu popłynęło nieco za szybko i nie wyjaśniło wszystkiego. Jeden z wątków mógłby być bardziej rozwinięty. Mimo to w powieści niespodzianek nie brakuje i warto ją poznać, jeśli ktoś lubi ten gatunek literacki. Sam motyw przeniesienia fikcyjnych wydarzeń do prawdziwego życia zasługuje na uwagę. 

„Stróż krokodyla” to książka o mroczniejszej stronie ludzkiego umysłu, konsekwencjach decyzji z przeszłości, trudnych relacjach rodzinnych, traumatycznych wspomnieniach i zawiłościach losu. Przenosi czytelnika do klimatycznej Kopenhagi, przytłacza gęstniejącą atmosferą i wciąga w labirynt wydarzeń, zacierając granicę między przeszłością i teraźniejszością, jawą i fikcją, które splatają się kształtując losy bohaterów. Akcja płynie powoli, lecz niesie trochę niespodzianek i przyciąga uwagę a tytuł książki, początkowo niepowiązany, ma swoje uzasadnienie. Warto przekonać się o tym samemu rozpoczynając lekturę.

43 komentarze:

  1. Hmm, nie jestem przekonana do tej wolnej akcji, ale mimo wszystko czuję się zaintrygowana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo wolniejszych momentów fabuła zaciekawia na tyle, że z ciekawością czyta się dalej :)

      Usuń
  2. Ciekawa jestem, jakie też znaczenie ma tytuł, bo jest naprawdę dziwny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda :) z początku i właściwie przez sporą część książki nie mogłam odgadnąć jego znaczenia.

      Usuń
  3. Zdecydowanie jest to książka, którą chcę przeczytać. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i ciekawa jestem Twoich wrażeń po lekturze :)

      Usuń
  4. Tej pozycji jeszcze nie czytałam i chyba się za nią zabiorę, ponieważ uwielbiam thrillery.

    OdpowiedzUsuń
  5. Twój opis brzmi bardzo intrygująco! Chętnie sięgnę po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapisuję na listę :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna książka. Miałam okazję pisać rekomendację na jej skrzydełko :) To są faktycznie mocne klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fabuła intrygująca tak jak i sam tytuł. Miło mieć książkę z Twoją rekomendacją na okładce :)

      Usuń
  8. idealne dla mnie:) chętnie czytnę!

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. To prawda, chociaż zakończenie troszkę mnie rozczarowało :)

      Usuń
  10. Choć opis brzmi całkiem nieźle, chyba się nie zdecyduję :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie:
    Eli z https://czytamytu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Chętnie poznam tę książkę, mimo tego słabszego zakończenia, bo to moje klimaty czytelnicze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może Ciebie zakończenie nie rozczaruje. Ciekawa jestem :)

      Usuń
  12. Całkiem ciekawie się zapowiada :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Podoba mi się recenzja, z chęcią poszukam książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i mam nadzieję, że książka Ci się spodoba :)

      Usuń
  14. Jestem bardzo ciekawa, o co chodzi z tym tytułem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przez dłuższy czas dla mnie tytuł był zagadką :)

      Usuń
  15. Brzmi bardzo interesująco. Chętnie przeczytam ten tytuł w wolnej chwili. Tęskno mi za opowieściami z dreszczykiem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Lubię takie książki i chciałabym niedługo po nią sięgnąć. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. To zdecydowanie jest lektura dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Raczej nie śniegne po tę książke, nie moje klimaty :)

    wiktoriadrawska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam chęć na tę książkę, koniecznie muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń