środa, 6 maja 2020

"Gdzie jest dukat króla Zygmunta?" Artur Pacuła

Źródło okładki: Oficyna 4eM
Tytuł: Gdzie jest dukat króla Zygmunta?
Autor: Artur Pacuła
Wydawnictwo: Oficyna 4eM
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 384
Data premiery:  6 maja 2020

Czas na kolejny wyjazd, tym razem pod namiot blisko Tarnowa, gdzie w leśniczówce pracuje wujek Ali. Okazuje się, że z miejscem tym wiąże się legenda dotycząca wcześniejszego właściciela, czyli hrabiego Semechowskiego. Obecna leśniczówka kiedyś była domkiem myśliwskim a legenda głosi, że gdzieś w okolicy może być ukryta kolekcja monet hrabiego, wśród których może znajdować się dukat króla Zygmunta. W taki to sposób spokojny wyjazd wakacyjny zmienia się w kolejną przygodę otuloną historią, tajemnicami i zagadką do rozwikłania. Ekipa podejmuje wyzwanie i rozpoczyna poszukiwania. Droga do odkrycia tajemnicy nie jest łatwa zwłaszcza, że odnosi się wrażenie, że nie tylko oni są nią zainteresowani. Czy uda się im rozwikłać kolejną łamigłówkę? Czy w krążącej legendzie jest chociaż ziarno prawdy?

Miałam przyjemność przeczytać dwie poprzednie książki autora, w których to poznałam ciekawą, zgraną i żądną przygód ekipę głównych bohaterów, czyli Alę, Monikę, Mirasa i Igora oraz ich nauczyciela historii Marcina Krygiera zwanego Bossem. Każdy kolejny tom tej serii to nowa porcja przygód, ale co bardzo ważne, dotychczas też duża dawka historii. Jak będzie tym razem?  Inaczej, ale równie ciekawie.

Trzeba przyznać, że za każdym razem, gdy rozpoczynam kolejną powieść pisarza od razu wsiąkam w opowieść, zapominając o tym, co wokół. Tak też się stało tym razem, a ekipę poszukiwaczy przywitałam jak długo niewidzianych znajomych. Główni bohaterowie są tak wykreowani, że od razu wzbudzają pozytywne emocje. Rezolutna Ala, która dobrze radzi sobie z komputerem. Energiczna Monika, rozsądna, zaradna i pomocna. W tym tomie można też obserwować Mirasa w nieco innym wydaniu, poznając nowe jego cechy i oczywiście w ekipie tradycyjnie są Igor i Boss. Pojawia się też kilka nowych, interesujących postaci. Tajemnicza studentka Samira, której zachowanie wzbudza podejrzenia części ekipy. Czy jej intencje są szczere? Jest też grupa poszukiwaczy skarbów na czele z ich przywódczynią Meg. Sami więc musicie przyznać, że to całkiem charakterystyczne grono. Do tego wykreowane w sposób trafiający do wyobraźni, realnie.

Fabuła jest ciekawa i zaskakująca a zwłaszcza finał. Nie spodziewałam się tego, co wyniknie z poszukiwań. Poza wątkiem głównym, czyli odkrywaniem tajemnicy, autor dodał wątek poboczny, który związany jest z motocyklistami. Właściwie równolegle odkrywane są kolejne karty związane z tymi zagadnieniami. Lepszy obraz dają różne plany czasowe, obecny oraz przeskoki do okresu, gdy właścicielem tych terenów był hrabia Semechowski. Dzięki temu historia staje się pełniejsza.

Na brak akcji nie można narzekać. Z pozoru spokojne miejsce aż kipi od wydarzeń i emocji. Stary domek myśliwski, w którym nocą skrzypią deski, nocowanie w namiocie słuchając odgłosów lasu, spacery śladami ciekawej historii, nocne pościgi. Dzięki plastycznym opisom i realnie skomponowanym dialogom autorowi udało się otoczyć czytelnika atmosferą tajemnic, przygód, podejrzeń. Odnosi się wrażenie, jakby rozwiązanie zagadki było tuż tuż, a tymczasem to może być kolejny mylny trop. W każdym razie napięcie jest stopniowane a wydarzenia śledzi się z dużym zainteresowaniem.

„Gdzie jest dukat króla Zygmunta” to kolejny tom intrygującej serii dla młodzieży, w którym wraz z pełną energii i pomysłów ekipą możecie odkrywać tajemnice, przeżywać przygody i poznawać piękne, przesiąknięte historią miejsca w Polsce. Autor splata całość lekkim stylem, dzięki czemu szybko chłonie się informacje i z przykrością patrzy na ostatnią stronę. Mam nadzieję, że przed nami jeszcze wiele takich opowieści, bo ja już czekam na kolejną.

34 komentarze:

  1. Nie znam tej serii i jak na razie nie planuję jej poznawać, ale cieszę się, że Tobie przypadła do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię książki młodzieżowe, są takie proste i zarazem miło zakręcone. O tej serii wcześniej już słyszałam, ale nie miałam jeszcze okazji jej poznać. Zapowiada się jednak ciekawie i przyjrzę się jej bliżej. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. chętnie bym przeczytała!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie spotkałam się z tą serią, ale może na czasie się z nią zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy tytuł. Nie znam jeszcze twórczości autora, ale po twojej recenzji planuję to zmienić.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubie książki młodzieżowe jeśli trafi mi sie fajny temat, a ten mi sie podoba i fajnie, że akcja dzieje sie w Polsce

    OdpowiedzUsuń
  7. Polecę młodzieży :-) Mojej chrześnicy :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Totalnie nie byłby to mój styl książki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tytuł zapisany w kolejce :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam już kilka recenzji tej książki, ale powiem szczerze, że nie jestem do końca przekonana :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie znam tego autora. O serii też wcześniej nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będziesz miała okazję to daj jej szansę :)

      Usuń
  12. Seria nie jest chyba bardzo znana, bo słabo ją kojarzę. Myślę, że mogłabym dać jej szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ciekawa jestem czy by mi się spodobała ta książka, ale chyba to nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć, musiałabyś spróbować :)

      Usuń
  14. czytałam już coś o tej serii ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka kojarzy mi się z serią Nienackiego o Panu Samochodziku. Bardzo lubię takie powieści. Z chęcią przeczytam :)!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ta seria powinna Ci się spodobać ponieważ poszczególne jej tomy były nagradzane w konkursie organizowanym przez Forum Miłośników Pana Samochodzika :)

      Usuń
  16. Nie dla mnie ta seria, ale okładka cudna :)

    OdpowiedzUsuń
  17. mojemu narzeczonemu by się spodobało:D

    OdpowiedzUsuń