piątek, 5 kwietnia 2019

"Serce i pazur" Simona Kossak

Tytuł: Serce i pazur. Opowieści o uczuciach zwierząt
Autor: Simona Kossak
Wydawnictwo: Marginesy
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 352

Świat zwierząt jest różnorodny, fascynujący i wciąż skrywa wiele tajemnic. Osoby, w których życiu szczególne miejsce zajmuje pies, kot, czy też inny zwierzęcy przyjaciel zdają sobie sprawę z tego, jak wiele emocji można obserwować w jego zachowaniu. To nie są wyuczone zachowania i nie można powiedzieć, że zawsze mają konkretny cel do osiągnięcia. Teraz potwierdzają to także naukowcy. Uczucia nie są tylko domeną ludzi. Zwierzęta również okazują emocje. W jaki sposób? Czy potrafią płakać, tęsknić, mieć depresję? Na te i znacznie więcej pytań odpowiada Simona Kossak w swojej książce.

„Nie tylko ludzie są tacy sprytni. Właściwie okazuje się, że nic nie potrafimy wynaleźć, czego przyroda już dawno nie wymyśliła.” str. 55

Simona Kossak – biolog, leśnik, profesor nauk leśnych. Przez ponad 30 lat mieszkała w leśniczówce w Puszczy Białowieskiej obserwując otaczającą ją naturę i działając na rzecz jej ochrony. Napisała kilkaset opracowań naukowych, artykułów a także trzy książki. Można ją było usłyszeć w Radiu Białystok. Dzięki jej pomysłowi powstało urządzenie umieszczane przy torach kolejowych ostrzegające zwierzęta przed nadjeżdżającym pociągiem.

Książka podzielona jest na osiem głównych działów dotyczących różnych zagadnień. W każdym z nich znajduje się szereg rozdziałów opowiadających o różnych zwierzętach i będących przykładami ich rozmaitego zachowania. Uzupełnienie stanowią zdjęcia i rysunki, piękne, ciekawe, szkoda tylko w niektórych przypadkach, że czarno-białe. Rozdziały są krótkie i napisane w sposób lekki, przyciągający uwagę a równocześnie zachęcający do zgłębienia tematu. Nie brakuje faktów, ciekawostek i informacji pozwalających nieco inaczej spojrzeć na świat zwierząt, nie tylko w kontekście ich życia emocjonalnego.

„Wpatrywanie się w oczy ludzi, tak jak u zwierząt, to sygnał jednoznaczny. Jeżeli wpatruję się w oczy wilka, to znaczy, że go prowokuję i wzywam do walki. Natomiast człowiek patrzący uporczywie w oczy drugiemu człowiekowi na ogół jest kłamcą, ponieważ w ten sposób stara się przesłać komunikat: „Jestem szczery aż do bólu i dlatego patrzę ci prosto w oczy”.” str. 79

Ktoś, kto miał zwierzę za przyjaciela doskonale wie, jak wiele uczuć można wyczytać w jego spojrzeniu, jak bardzo potrafi się cieszyć, gdy wracamy do domu, czy też jak szybko wyczuwa nasz smutek. Okazuje się, że życie emocjonalne zwierząt jest bogate, o czym można przekonać się szybko chociażby czytając tę książkę. Wspomnę teraz o kilku przykładach z publikacji, które z pewnością na długo zagoszczą w mojej pamięci. Nie wiedziałam na przykład, że dzikie gęsi są aż tak uczuciowe. Gęgawy poszukują swojej drugiej połówki na całe życie, a gdy drugiej staje się coś niedobrego rozpaczają i potrafią zaatakować nawet dużo większego od nich człowieka. Potrafią zaciekle bronić swojej rodziny. Okazuje się też, że na przykład płacz nie tylko zdarza się ludziom. Ciekawie jest to przedstawione na przykładzie słoni i długo, gdy usłyszę że ktoś płacze ze szczęścia będę miała te zwierzęta przed oczami. Można też dowiedzieć się o automatycznej sekretarce zwierząt lub też o duchu sportowym delfinów. To tylko kropla w morzu ciekawych opowieści, które poznaje się z przyjemnością i szybko, gdyż rozdziały są króciutkie a styl lekki.

Autorka potrafi zaciekawić opowieścią. O większości przykładów wcześniej nie słyszałam, więc z tym większym zainteresowaniem je poznawałam. To książka popularnonaukowa, którą czyta się jak powieść, z zaangażowaniem i uwagą. Pozbawiona suchych faktów a jednak zawierająca potrzebne informacje z tematyki, którą przedstawia. Czasem tylko czułam niedosyt i przeczytałabym więcej na dany temat, gdyż tak jak wspomniałam rozdziały są bardzo krótkie, ale z drugiej strony dzięki temu poznaje się więcej przykładów.

„Serce i pazur. Opowieści o uczuciach zwierząt” to emocjonująca podróż do barwnego i nadal w pełni nieodkrytego świata zwierząt, ich uczuć i relacji. To opowieść o radościach i smutkach, miłości i poświęceniu, gniewie i kłamstwach, ale nie na temat ludzi, tylko zwierząt. Pełna ciekawostek, poszerzająca wiedzę i dająca do myślenia książka popularnonaukowa, przy lekturze której czas płynie w zastraszającym tempie. Lekko napisana i ozdobiona licznymi ilustracjami przyciąga uwagę i pozostaje w pamięci.

38 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa lektura się zapowiada. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię emocjonujące książki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzień dobry! Zdecydowanie tak; jeśli żyje się ze swoim pupilem; czy to psem, kotem, chomikiem, kameleonem, to jednak zauważa się, w nich emocje, różne sposoby zachowywania się. O książce słyszałam dużo i szczerze pisząc, lubię i cenię sobie tego typu pozycje, bo uświadamiają i, jak napisałaś, świat zwierząt to nadal nie do końca odkryty dla nas świat, dlatego mnie jak najbardziej zachęciłaś:) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry :) Ja także lubię tego typu książki, bo poszerzają wiedzę o świecie i uświadamiają, jak wiele jest dziedzin o których warto dowiedzieć się więcej. Warto też doceniać otaczającą nas naturę.

      Usuń
  4. Chyba troszkę nie moja tematyka, wiec odpuszczę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię ładnie zilustrowane książki. Przyznam, że o tej nie słyszałam, ale wydaje się ciekawą uwagi premierą. Więc na pewno nie mówię jej "nie".

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię książki o zwierzętach. Dodatkowo jeśli są w niej jeszcze ilustracje to jeszcze bardziej mnie kuszą. Chętnie po nią sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo chcę przeczytać, bo to bardzo moja tematyka :)
    na pewno pozwoli mi to poznać jeszcze więcej ciekawostek, którymi potem będę darzyć moich studentów :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Może się skuszę, bo to taki mój klimat. I kolejna książka do listy, ja nie wiem jak ja wyrobię haha

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa propozycja :)
    Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytałam nigdy książki o takiej tematyce.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakoś nie przepadam za tematyką zwierząt, dlatego jednak spasuję, ale wiem, komu mogę ewentualnie polecić tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa książka :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale ciekawie się zapowiada ^^
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ciekawa i cieszę się, że ją przeczytałam :)

      Usuń
  14. To chyba książka dla mnie :) Kocham zwierzęta, wiem że tak jak my czują, kochają, może nie wszystko rozumieją ale od tego mają nas :) Mam w domu dwa psy i cztery koty, dlatego chętnie poznam więcej tajników przyrody :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Ja równie chętnie poznaję taką tematykę :)

      Usuń
  15. Zapowiada się bardzo interesująco :-)

    OdpowiedzUsuń