środa, 7 września 2022

"Przyjaciółka" Anna Pasternak

Tytuł: Przyjaciółka
Autor: Anna Pasternak
Wydawnictwo: Novae Res
Rok wydania: 2022
Liczba stron: 116

Każdy szuka w życiu szczęścia, chociaż w zależności od osoby, może przybierać ono różne formy. Jedni potrzebują harmonii i spokoju, inni natomiast alkoholu, imprez, towarzystwa i bycia w centrum uwagi. Baśka wciąż szuka, ale na razie wybrała ten drugi kierunek. Dlaczego? Straciła zaufanie do bliskiej osoby, czuje się samotna, chociaż cały czas jest wśród ludzi, nieustannie szuka akceptacji w oczach innych. W głowie wciąż przewijają się myśli, że jest gorsza, brzydsza, nie zasługuje na nic dobrego. Nie zmienia się tylko jedno – przyjaciółka, która jest z nią niezależnie czy jest dobrze, czy źle, osacza, szepcze, podpowiada. Czy warto jej ufać?

Wiem, że nie powinno się oceniać książki po okładce, ale nie sposób nie zwrócić na nią uwagi. Ma w sobie symbolikę, którą dobrze rozumie się po przeczytaniu książki, ale także po prostu przyciąga wzrok. Prosta, dobrze skomponowana, wymowna. Skutecznie zachęciła mnie do zajrzenia do środka i poznania tej opowieści.

Nie zwróciłam uwagi czytając zapowiedź książki na to, jak niewiele stron ona ma. Można by powiedzieć, że jest takim rozbudowanym opowiadaniem i pod tym względem na początku poczułam się rozczarowana. Natomiast co do samej treści to nie mam wątpliwości, że warto ją poznać, chociażby ze względu na tematykę, którą porusza. Dobrze, że opis nie zdradza zbyt dużo. Sądziłam, że to historia, jakich wiele, ale ta ma drugie dno. Nie jest to opowieść, obok której można przejść obojętnie i dlatego mimo, że jest tak krótka warto się z nią zapoznać.

Bohaterowie są przedstawieni w sposób wyrazisty i chociaż nie zdążymy poznać ich zbyt dobrze, na tyle, na ile bym oczekiwała, to i tak zapadają w pamięci. Ich relacje, problemy, wydarzenia, które miały wpływ na to, kim teraz są. Powody, dla których obrali tą drogę. W głównej mierze to historia Baśki, ale poznajemy też osoby z nią związane, takie jak Grzesiek, Marcin, Marta. Narracja prowadzona jest przez kilka postaci, co daje lepsze zrozumienie sytuacji, spojrzenie z ich perspektywy na wydarzenia.

„Przyjaciółka” to krótka, ale treściwa opowieść, która dotyka bardzo ważnej tematyki, daje do myślenia. Pokazuje, jak wiele problemów może nieść niska samoocena i skrzywione spojrzenie na samego siebie. Książka zaskakuje i porusza. Warto ją poznać mimo, że nie jest zbyt obszerna.

36 komentarzy:

  1. Chyba teraz takiej książki nie szukam. Ale to ważna umiejętność, by na niewielu stronach potrafić ująć ważny temat.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli daje do myślenia, to dla mnie. Poza tym, lubię to wydawnictwo. Pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  3. Też czytałam to opowiadania i trochę zabrakło mi szerszego rozwinięcia poszczególnych wątków, ale myślę, że dla młodzieży będzie ona w sam raz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama książka, mimo ważnej tematyki, mnie jakoś nie zaciekawiła, ale podoba mi się ta okładka. W ogóle zauważyłam, że Wydawnictwo Novae Res ma coraz lepsze okładki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przeczytam, od lat borykałam się z niską samooceną.

    OdpowiedzUsuń
  6. Może przeczytam jak nadarzy się okazja :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Okłada zdecydowanie zwraca uwagę!

    OdpowiedzUsuń
  8. Podoba mi się zapowiedź. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. W zasadzie zachęciłaś mnie do lektury, bo nie lubię zbyt rozwlekłych opowieści. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wiele rzeczy brzmi całkiem znajomo. Przeczytam z chęcią.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawa książka. To co opisujesz, wpisuje się w styl książek, które lubię. A w szczególności, jeśli porusza tak istotne tematy!
    https://redamancyy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Okładka dość mroczna, obawiam się, że treść dla mnie... nie na tę chwilę. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. czasem fajnie i taką pozycję przeczytać i podumać nad nią chwilę potem

    OdpowiedzUsuń
  14. Faktycznie okładka piękna, ale zawartość również brzmi interesująco, zapiszę sobie tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  15. Z chęcią przeczytam tą książkę... Z Twojego opisu wynika, że tematyka jest bliska memu sercu!!! No i ta okładka 😍!!!

    OdpowiedzUsuń
  16. Dobrze, że powieść dotyka bardzo ważnej tematyki i daje do myślenia.

    OdpowiedzUsuń