wtorek, 3 kwietnia 2018

"Ślepy archeolog" Marta Guzowska

Tytuł: Ślepy archeolog
Autor: Marta Guzowska
Wydawnictwo: Marginesy
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 400

Zamknij oczy i wyobraź sobie, że tak teraz będzie wyglądała twoja codzienność wypełniona ciemnością i jedynie przebłyskami barw o różnym natężeniu. Tomasz Mara stracił wzrok w wieku osiemnastu lat. Stało się to w trakcie trzęsienia ziemi. To jednak przeszłość. Teraz jest znanym i cenionym archeologiem o wyostrzonych pozostałych zmysłach, czyli słuchu i dotyku a także niezwykle wyćwiczonej pamięci. Pewny siebie, trzymający się dobrze sprawdzonych metod działania. Jest kierownikiem Kreteńskiego Centrum Badań Archeologicznych w Pachia Ammos. Wszystko idzie w dobrym kierunku aż do momentu, gdy na terenie wykopalisk odkryto dwa ciała. Niemal w tym samym czasie Tomasz otrzymuje pierwszego esemesa z zagadką. Kto za tym stoi? Czy otrzymane wiadomości mają jakiś związek ze znalezionymi ciałami turystów?

Marta Guzowska – debiutowała literacko w 2013 roku książką „Ofiara Polikseny”, za którą otrzymała Nagrodę Wielkiego Kalibru. W jej twórczości znajdują się też książki: „Głowa Niobe”, „Chciwość”, „Czarne światło”, „Reguła nr 1”. Od ponad dwudziestu lat zajmuje się archeologią. Pracowała na bardzo znanych wykopaliskach, między innymi w Troi. Zwiedziła Turcję, wyspy greckie i wiele innych ciekawych miejsc. Obecnie mieszka w Wiedniu i to tam powstają jej kolejne powieści.

Moje pierwsze spotkanie z twórczością pisarki okazało się bardzo udane. Zarówno tytuł, jak i opis fabuły zapowiadały niepokojącą, pełną tajemnic grę i tak też się dzieje w trakcie lektury. Od pierwszych stron przenosimy się na Kretę na posterunek policji, gdzie przesłuchiwany jest Tomasz Mara. Od tego momentu wydarzenia śledzimy na bieżąco, jak też cofając się kilka dni wstecz do dnia, w którym znaleziono ciała turystów. Z początku trudno znaleźć punkt zaczepienia i powiązać to wydarzenie z głównym bohaterem. Czy to nieszczęśliwy wypadek? Tak to wygląda, lecz w takim razie zaburzają to tajemnicze wiadomości, które Tomasz zaczyna otrzymywać. Ich treść jest niepokojąca. Sprawia, że wszyscy wokół zaczynają być podejrzani. Kto je wysyła? Jaki ma cel?

Akcja powieści jest intrygująca i dynamiczna. Pisarka wplata szereg wątków, które z pozoru już prawie wyjaśniają zagadkę, by za chwilę rozwiać złudzenia i poprowadzić w ślepy zaułek. Podnosi to napięcie i podtrzymuje ciekawość. Sprawia też, że raptem wszyscy wokół stają się podejrzani. Nie wiadomo już, komu można zaufać, a kto jest prawdziwym zagrożeniem. Akcja toczy się głównie na wykopaliskach, lub na posterunku policji oraz w Kentro. Sceneria jest bardzo dobrze dobrana, przemyślana w każdym szczególe. Miejsce rozgrywania wydarzeń przedstawione jest realnie, tak jak i sama praca archeologów. Czuć, że jest to pasja pisarki. Trudności mogło sprawić obsadzenie w roli głównego bohatera osoby, która straciła wzrok. Czytając książkę nie czuje się jednak żadnych zgrzytów. Na uwagę natomiast zasługuje klimat opowieści, warstwa psychologiczna, realizm sytuacyjny i konstrukcja książki. Tym bardziej, że narracja jest pierwszoosobowa.

„Kiedy jeszcze widziałem, podobały mi się te wszystkie sfinksy i piramidy, starożytne świątynie, zdjęcia słońca wschodzącego nad Nilem, ruiny na górskich szczytach, zdjęcia słońca wschodzącego nad Nilem, ruiny na górskich szczytach, ogromne posągi, kolumny i mury. A potem spodobała mi się myśl, że będę się zajmować czymś, co uległo zniszczeniu na zawsze. Co już nie wróci. Jak mój wzrok.” str. 16

Główny bohater jest wyrazisty i na wskroś prawdziwy. Ma chwile zwątpienia, wątpliwości, chociaż na co dzień jest pewny siebie, zuchwały i arogancki. Jego cięte riposty przypominają mi trochę doktora House’a. Utrata wzroku nie przeszkodziła mu w rozwijaniu swoich zainteresowań. Ćwiczeniami wyostrzył pozostałe zmysły. Jest w stanie samodzielnie bardzo dobrze funkcjonować i jest ceniony w swojej pracy. Jego umiejętności i pamięć wzbudzają podziw w środowisku archeologicznym. Raptem, gdy zostaje wciągnięty w wir niebezpiecznych wydarzeń jego spokój i pewność siebie zostają zachwiane. Potyka się coraz częściej i momentami traci wiarę w swoje umiejętności. Pozostali bohaterowie są również dobrze dobrani i charakterystyczni. Wśród tego grona na plan pierwszy wysuwają się Ifigenia, Mona, Oliwia oraz Romane. Każda z tych postaci jest pełna życia i ma swoje dobre i złe chwile oraz mniejsze bądź większe tajemnice. 

„Ślepy archeolog” to misternie skonstruowany, uderzający realizmem thriller psychologiczny. Pisarka dobrze oddała klimat pracy archeologów i miała ciekawy pomysł na fabułę. Całość jest logicznie spleciona, pełna zagadek do rozwikłania i ślepych uliczek. W pewnym momencie wszyscy wydają się podejrzani. Muszę przyznać, że niemal do samego końca nie byłam przekonana, kto za tym wszystkim stoi wysyłając esemesy i jaki ma w tym cel. To warta poznania proza, zwłaszcza dla miłośników tego gatunku literackiego. Zaburza spokój niczym trzęsienie ziemi, rozsiewając niepokój i ukazując mrok w ludzkich sercach, który często ma wpływ na tragiczne w skutkach decyzje.

50 komentarzy:

  1. Jestem bardzo ciekawa tej książki. Tym bardziej, że jest to jeden z moich ulubionych gatunków literackich, a fabuła zapowiada się naprawdę intrygująco. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To moje pierwsze spotkanie z twórczością pisarki, ale po tej książce wiem, że nie będzie ostatnie :)

      Usuń
  2. Właśnie skończyłam czytać, super :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam tak zbudowane thrillery :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również. W planach mam kolejne książki pisarki :)

      Usuń
  4. ciekawa historia, intrygująca:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Już słyszałam kilkukrotnie o tej autorce i myślę, że przygodę z jej twórczością zacznę od tego tytułu, bo kusisz, kusisz! ;D ;D

    OdpowiedzUsuń
  6. Thriller i praca archeologów? O takim połączeniu dotąd nie słyszałam. Książka może mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hm chyba właśnie mnie zainteresowała ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam! Bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Może być ciekawa :) rozejrzę się za nią.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zetknęłam się już kiedyś z nazwiskiem autorki, ale jeszcze nic jej nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To moje pierwsze spotkanie z twórczością pisarki, ale z pewnością nie ostatnie :)

      Usuń
  11. Obawiam się, że to nie jest książka dla mnie, ale nie mówię stanowczego 'nie' :)

    OdpowiedzUsuń
  12. klimat mój:D czuję się zachęcona

    OdpowiedzUsuń
  13. Zazwyczaj nie czytam thrillerów, ale ten brzmi fajnie :o
    http://teczowabiblioteczka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Kocham thrillery psychologiczne, może dam się skusić :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Brzmi ciekawe. Uwielbiam thrillery psychologiczne, więc to chyba coś dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetna recenzja, a książkę przeczytam na pewno!
    Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Cieszę się, że przeczytasz i czekam na Twoje wrażenia po lekturze.

      Usuń
  17. Recenzja zachęcająca. Na pewno po książkę sięgnę:)
    https://slonecznastronazycia.blog/

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetna fotka!
    A książkę też chętnie poznam, bo bardzo lubię thrillery psychologiczne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Thriller psychologiczny z niewidomym bohaterem- brzmi bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz spotkałam się z takim połączeniem :)

      Usuń
  20. Archeolog, który jest niewidomy. Powiem szczerze, że uwielbiam takie nietypowe historie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Wcześniejsza książka autorki - "Chciwość" ogromnie zainteresowała mnie tematyką, ale warsztat autorki przynajmniej w moim odczuciu pozostawiał jeszcze sporo do życzenia. Tutaj znowu ciekawa tematyka (Pani Guzowska ma mnóstwo naprawdę dobrych pomysłów!), ale na razie potrzebuję jeszcze chwili przerwy po "Chciwości". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znać jak przeczytasz książkę. Chętnie poznam Twoje wrażenia po lekturze :)

      Usuń
  22. Zaciekawiła mnie ta książka :)
    Zapraszam na nowy post :)
    http://www.stylishmegg.pl/2018/04/wiosna-ach-to-ty.html?m=1

    OdpowiedzUsuń
  23. książka chyba trochę za ciezka jak dla mnie :(

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawa recenzja :) Ostatnio przeczytałam "Podejrzanego" (bardzo fajny) i szukam równie fajnego, wciągającego kryminału. Może się zatem skuszę na ten. :)

    OdpowiedzUsuń