sobota, 13 listopada 2021

"Likwidator" Marcin Pełka

Źródło okładki Novae Res

Tytuł: Likwidator
Autor: Marcin Pełka
Wydawnictwo: Novae Res
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 240
Data premiery: 25 listopada 2021 roku

Przyszłość to tajemnica, chociaż niejedna osoba pewnie zastanawia się nad tym, co może skrywać i w którą stronę podąża ten świat. Pewne rzeczy w dniu dzisiejszym mogą wydawać się nierealne, niewyobrażalne, oderwane od rzeczywistości. Czy aby na pewno? Trudno powiedzieć, lecz namiastkę tego, jak może wyglądać świat w przyszłości serwuje nam Marcin Pełka w zbiorze opowiadań, które chciałabym Wam przedstawić.

Prawdą jest, że wolę dłuższe formy literackie, gdyż moim zdaniem pozwalają bardziej zżyć się z bohaterami i wciągnąć w ich historię. Pomimo tego chętnie zaglądam też do zbiorów opowiadań zwłaszcza, gdy zainteresuje mnie tematyka i tak stało się w tym przypadku. Przyciągnęła mnie tematyka, ale też okładka, która wydała mi się w klimacie postapokaliptycznym.

Publikacja składa się z dziesięciu różnorodnych opowiadań. Rozpoczyna się od tytułowego, które jest najdłuższe i stanowi przedsmak tego, co jeszcze w tej niepozornie zapowiadającej się lekturze można odnaleźć. Jestem pod wrażeniem wyobraźni, pomysłów, ale też sposobu przedstawienia poszczególnych opowieści. Każde opowiadanie ma coś w sobie, ale łączą je oryginalność i efekt zaskoczenia. Wiadomo, że jedne bardziej przypadną do gustu, inne nieco mniej, ale atutem wszystkich jest z pewnością nieprzewidywalność. Z rosnącą ciekawością rozpoczynałam lekturę kolejnych historii bez poczucia rozczarowania a raczej z oczekiwaniami na więcej. Szkoda, że opowiadań jest tylko dziesięć, gdyż czas przy nich upływa bardzo szybko i równie szybko dociera się do ostatnich stron książki. Ciekawa też jestem kolejnego kroku autora. Po tak intrygującej lekturze chętnie sięgnę po jego kolejne książki.

Opowiadania są różne, ale bez problemu mogę wymienić trzy, które wywarły na mnie największe wrażenie. Jednym z nich jest „Impreza” – opowiadanie, które łączy w sobie zarówno efekt zaskoczenia, jak i ironię. Jeśli zastanawialiście się kiedyś na ile sposobów można wyjść z imprezy i jakie to może nieść konsekwencje, to i tak opowiadanie Was zaskoczy. Kolejna zapadająca w pamięci historie to „Pamiętnik”. Zupełnie inna, zakręcona, intrygująca i działająca na wyobraźnię. Występuje w niej Anioł Stróż, ale to nie on jest głównym bohaterem, tylko Witold Kuroszczyk. Ostatnim opowiadaniem, o którym wspomnę jest „Wojna grabarzy”, ciekawe i z poczuciem humoru. 

Pomimo faktu, że to opowiadania, to bohaterowie są tak charakterystyczni, że zapadają w pamięci i myślę, że pozostaną w niej na dłużej. Zasługą tego jest także styl pisarski, lekki i obrazowy. 

„Likwidator” to zbiór opowiadań, które dostarczają wielu wrażeń, zaskakują i zapadają w pamięci. Cechuje je oryginalność. Skrywają wiele niespodzianek i wzbudzają uśmiech, gdyż poznając niektóre wydarzenia sam po prostu pojawia się na twarzy. Polecam Wam ten nietuzinkowy zbiór intrygujących historii, przy których nie sposób się nudzić.

30 komentarzy:

  1. Rzeczywiście zapowiada się bardzo ciekawie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zazwyczaj wolą sięgać po dłuższą formę wypowiedzi, ale ten zbiór opowiadań naprawdę mnie ciekawi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi super, aczkolwiek unikam zbiorów opowiadań. Mam opowiadania S.Kinga, które czytam od dwóch lat hehe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przepadam za opowiadaniami, ale muszę napisać, że recenzja zbioru jest bardzo przekonująca!

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi ciekawie, jednak nie jestem fanką opowiadań, zdecydowanie wolę powieści :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też raczej gustuję w dłuższych formach. Jednak po opowiadania sięgam wtedy, gdy przyciąga mnie do nich nazwisko autora lub mam zbiór opowiadań kilku autorów i chce sprawdzić jak piszą oraz czy styl konkretnego autora przypadnie mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przypadku przyciągnęła mnie tematyka :)

      Usuń
  7. Raczej nie sięgam po opowiadania, chociaż doceniam w nich to, że można je sobie dawkować bez gubienia wątku, kiedy nie mamy za dużo czasu na czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa i bardzo intrygująca pozycja.
    Coś innego, ale myślę, że warto przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, mam w planach kolejne książki pisarza :)

      Usuń
  9. Rzadko sięgam po opowiadania, ale nie mówię nie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Rozważam jako prezent dla brata :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chętnie sięga po ten gatunek literacki to warto :)

      Usuń
  11. Z ciekawości chętnie bym ten zbiór opowiadań przeczytała :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czuję się zaintrygowana! :) Chciałabym poznać fabułę tych opowiadań.
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam opowiadania, więc książce na pewno nie odmówię :)

    OdpowiedzUsuń