piątek, 1 kwietnia 2022

"Kobieta, którą byłam" Kerry Fisher

Tytuł: Kobieta, którą byłam
Autor: Kerry Fisher
Rok wydania: 2022
Ilość stron: 448

Trudno cały czas uciekać, lecz czasem nie ma innego wyjścia. Z takiego założenia wychodzi Kate, która po raz kolejny musi zostawić wszystko za sobą. Przeprowadza się wraz z córką na spokojne osiedle przy Parkview Road licząc, że tu spędzą trochę więcej czasu. Wszystko zależy od tego, jak bardzo będą się pilnować, by nie zdradzić za wiele ze swojego dawnego życia. Zupełnie inne podejście mają nowe sąsiadki Gisela i Sally, które bardzo chętnie dzielą się informacjami o sobie w mediach społecznościowych, co tym bardziej utrudnia zadanie by pozostać w cieniu. Drogi tych trzech kobiet przypadkowo się skrzyżowały, gdy zamieszkały obok siebie, chociaż każda z nich jest inna i ma różne doświadczenia życiowe. Przed czym Kate cały czas ucieka? Czy życie Giseli i Sally faktycznie wygląda tak pięknie?

Dziś chciałabym Wam opowiedzieć o książce, po której spodziewałam się emocji i lekkości, ale zupełnie zaskoczyła mnie wyrazistością, świetną kreacją bohaterów i stylem pisarskim, który po prostu się chłonie. Opis co prawda daje przedsmak tego, co jest jej treścią, ale nie oddaje wrażeń oraz wielu istotnych zagadnień, które zostały w niej poruszone. 

Narracja prowadzona jest naprzemiennie przez trzy główne bohaterki: Kate, Giselę oraz Sally. Pozwala to na lepsze wczucie się w ich sytuację, poznanie ich życia, ale także na skonfrontowanie tego, w jaki sposób patrzą na siebie nawzajem z prawdą o rzeczywistości. Czasem pozory mogą być złudne i obrazować tylko jasne barwy. Gdy kogoś pozna się lepiej może się okazać, że tak samo boryka się z różnymi problemami, ma chwile słabości, lepsze i gorsze chwile. 

„Patrzyłam, jak samochód odjeżdża, i kręciłam głową nad tym, jak chyłkiem dopada nas prawdziwe życie, podgryza rok po roku wszystko, co beztroskie i w zamian zostawia ciężkie brzemię – tam, gdzie najpierw były piórka, szczypta odpowiedzialności, tak lekkiej, że wydawała się przywilejem.” str. 342

Wspomniałam na początku o świetnych kreacjach bohaterów i jest to jeden z tych elementów, które sprawiają, że tak dobrze się tą książkę poznaje i równocześnie wzbudza tyle emocji. Historie głównych bohaterek są charakterystyczne, ale też pełne realizmu. Kate, stojąca nieco z boku, ostrożna, nie chce rzucać się w oczy i być w centrum wydarzeń. Niesie przytłaczający bagaż doświadczeń i stara się odzyskać poczucie bezpieczeństwa. Czy to się jej uda? Sally, pewna siebie, odnosząca sukcesy zawodowe i z jednej strony niezależna, z drugiej wrażliwa i dostosowująca się do oczekiwań innych. Razem z mężem Chrisem prowadzą życie, o którym niejedna osoba mogłaby pomarzyć. Częste podróże, piękny dom. Czy czuje się spełniona? Gisela, przebojowa, uśmiechnięta, bardzo towarzyska, otwarta. U boku dający stabilizację finansową mąż Jack i dwójka dzieci. Rodzina jak z obrazka. Czy faktycznie codziennie ma powody do uśmiechu? W opowieści nie brakuje zwrotów, których się nie spodziewałam.  Pisarka z prawdziwą wprawą prowadzi opowieść, lekko, ciekawie, barwnie.

Trzeba przyznać, że autorka doskonale potrafi obserwować otoczenie, by w swojej powieści zawrzeć aspekty tak charakterystyczne dla dzisiejszych czasów. Przede wszystkim zaznacza jak dużą rolę odgrywają media społecznościowe oraz jak bardzo obraz przedstawiany w nich może różnić się od rzeczywistości lub też przedstawiać po prostu piękny skrawek już nie tak ładnej całości. To tylko jeden z tematów, gdyż jest ich znacznie więcej i dotykają różnych obszarów życia zarówno osobistego, jak i zawodowego. Rodzina, praca, oczekiwania, marzenia, miłość, przyjaźń, trudne relacje międzyludzkie, kłamstwa, lęk – wszystko to odnajdziecie na kartach tej wypełnionej emocjami książki. Autorka wplotła w opowieść jeszcze jeden bardzo ważny temat związany z losem jednej z bohaterek, lecz nie będę o nim pisała, by za wiele nie zdradzić z fabuły. Wspomnę tylko, że porusza i skłania do przemyśleń. Jest miejsce na nowy początek, na zawalczenie o szczęście, chociaż też pójście na kompromisy, podejmowanie trudnych decyzji a także zmierzenie się z tym, co przytłacza. 

„Kobieta, którą byłam” to emocjonująca i życiowa powieść, która pokazuje, że nie zawsze to, co widać na pierwszym planie pokrywa się z rzeczywistością. Każdy mierzy się z własnymi problemami, chociaż niektórzy próbują je pokonać samotnie, są mniej otwarci, bardziej nieufni. Historie trzech bohaterek i ich bliskich tworzą niepowtarzalny kolaż  i ukazują, jak ważne jest wzajemne zrozumienie oraz jak wiele daje przyjaźń. 

73 komentarze:

  1. Meggie - wspaniała recenzja. Tak jest też bowiem, że co niektórzy ludzie , nie powinni spotkać się nigdy z sobą na wspólnej drodze. Spodobało mi się tez w recenzji - to - że poruszyłaś w niej wątek psychologiczny i mediów społecznościowych :-) . Serdecznie pozdrawiam, dziś aktywny dzień miałem, udało się przeczytać nowy nabytek ;-) . Historia dla klasy IV SP ;-) . A powyższa książka - jeśli pojawi się w nowościach bibliotecznych - to będzie przeze mnie w pierwszej kolejności wypożyczona :-) . Miłego weekendu :-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawie się zapowiada, chętnie przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie lubię literatury obyczajowej, bo tego typu historie mnie nudzą. Jednak moja dobra znajoma lubi tego typu historie i być może polecę jej tą książkę przy okazji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka skutecznie pochłania czas, więc mimo wszystko polecam :)

      Usuń
  4. Moje pierwsze skojarzenie było z autobiografią Carrie Fischer 🤦🏻‍♀️

    OdpowiedzUsuń
  5. Jutro zaczynam czytać tę książkę. Jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że spełniła oczekiwania :)

      Usuń
  6. Po prawdzie prawie nigdy to co widać na pierwszym planie nie pokrywa się z rzeczywistością. Tytuł intrygujący, więc namówiłaś mnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, ponieważ to książka warta uwagi :)

      Usuń
  7. Zapisuję tytuł! :) Może się wkrótce skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Podoba mi się ten fragment. Jest taki prawdziwy...Chętnie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zachęciłaś mnie do lektury. Ta historia powinna mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  10. To nie jest typ książki, po który sięgam, ale recenzja brzmi naprawdę zachęcająco ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Brzmi bardzo ciekawie, więc chętnie przeczytam.:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Odpowiedzi
    1. Na nudę nie można narzekać z tą książką :)

      Usuń
  13. Czuję się zacekawiona, jeśli książka wpadnie w moje ręce, to z całą pewnością ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Fantastyczna recenzja - bardzo zachęcająca , aby po tę powieść sięgnąć- bardzo lubię gdy książka ma kilku narratorów :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. jak książka jest dobrze zbudowana i ciekawie prowadzona to nie sposób się przy niej nudzić!

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetna recenzja. Tytuł zapisuję i z przyjemnością sięgnę po ksiażke.

    OdpowiedzUsuń
  17. Myślę, że ta książka mogłaby mi się spodobać. Na pewno dam jej szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Super się zapowiada, chętnie przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak jest fajna akcja i emocje to książka na pewno będzie fajna. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie znam tej książki, ale jednak się na nią nie skuszę, gdyż szukam obecnie czegoś zupełnie innego.

    OdpowiedzUsuń
  21. Widziałam zapowiedzi tej książki, ale właśnie nie byłam pewna czy mi będzie odpowiadała. Po Twojej recenzji już wiem, że chce przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Lubię emocjonujące historie❤

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna recenzja. Ksiązka zapowiada się naprawdę interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo wyczerpująca recenzja, jeśli znajdę te książkę w bibliotece na pewno ją wypożyczę.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kusząc książka. Z charakterystycznymi bohaterami łatwiej sie zżyć i od razu lepiej się czyta. Tematyka mediów juz tyle razy była poruszana ale jest ciągle na czasie. Życie na instagramie zawsze jest idealne, bo nie chwalimy się swoimi upadkami :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Przekonałaś mnie - przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Odpowiedzi
    1. To prawda, książka wzbudza zainteresowanie :)

      Usuń
  28. Przychodzę z rewizytą i cóż widzę? Recenzje książek. Super, bo uwielbiam czytać i z pewnością będę tu zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo ciekawa pozycja. Przeczytam koniecznie :)
    Podoba mi się fabuła. Bardzo na czasie.
    Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, fabuła przyciąga skutecznie. Miłego dnia :)

      Usuń
  30. Lubię gdy bohaterowie są wyraziści, więc książka mnie zainteresowała :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Książka zapowiada się ciekawie :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Zachęciłaś mnie! Muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  33. Zapowiada się bardzo interesująco. :)

    OdpowiedzUsuń