czwartek, 10 lutego 2022

"Mózg jak brzytwa. Roczny plan treningowy" Kaja Nordengen

Tytuł: Mózg jak brzytwa.
Roczny plan treningowy
Autor: Kaja Nordengen
Wydawnictwo: Marginesy
Rok wydania: 2022
Ilość stron: 152

Z zasady jak myślimy o ćwiczeniach to mamy skojarzenia z aktywnością fizyczną i poprawianiem sprawności w tym zakresie. Tymczasem zapominamy o tym, że tak samo ważny jest trening mózgu. W końcu jest to narząd, który pełni bardzo ważną rolę i przytłaczany jest szeregiem informacji każdego dnia, można powiedzieć, że w dzisiejszych czasach często przeładowywany. Okazuje się, że wykonując trening mózgu można w prosty sposób poprawić sprawność umysłową. Dodatkowo taki trening nie musi być czasochłonny, ale liczy się systematyczność, tak samo jak w przypadku ćwiczeń fizycznych. W jaki sposób to osiągnąć? Jakie ćwiczenia najlepiej wykonywać? Czy wykonywanie takich ćwiczeń jest nudne?

Od jakiegoś czasu mam w planach czytelniczych trzy książki dotyczące mózgu. Zainteresowałam się nimi, ponieważ to ciekawa tematyka, poszerzająca wiedzę. Poradnik, o którym dziś chciałabym Wam opowiedzieć przyciągnął moją uwagę prostą formą i niewielkim formatem. W tytule można również przeczytać, że jest to roczny plan treningowy, więc pomyślałam, że warto się z nim zapoznać i ewentualnie zastosować w praktyce.

Na początku w przedmowie autorka wyjaśnia, dlaczego wyzwania dla naszego mózgu są tak ważne i w jaki sposób korzystać z książki, by przyniosła jak najlepsze efekty. Sam trening mózgu jest bardzo ważny, ale liczą się jeszcze inne elementy takie jak chociażby dobry sen, czy aktywność fizyczna a także po prostu odpoczynek. Wszystko to razem może przynieść niesamowite efekty, które zależą od nas. Książka podzielona jest na 52 tygodnie a w każdym z nich znajdują się ćwiczenia, po jednym na każdy dzień od poniedziałku do piątku. Ćwiczenia są dobrze opisane, jednocześnie w zwartej, krótkiej, zrozumiałej formie. Obok ćwiczeń znajdują się miejsca na notatki, czy spostrzeżenia. Po wykonaniu danego ćwiczenia możemy sprawdzić na końcu książki prawidłową odpowiedź.  Na deser czeka jeszcze trochę dodatkowych wyzwań znajdujących się na końcu książki, w których można znaleźć także takie z testu na inteligencję. Ćwiczenia są bardzo różnorodne, więc nie sposób się przy nich nudzić. Znajdują się tu ciągi liczbowe, rebusy, quizy, zabawy, zagadki słowne, ale też przykładowo takie, które są związane z koordynacją ruchową jak chociażby żonglowanie. Są też ćwiczenia z cyklu warto wiedzieć, w którym możemy się czegoś nauczyć. Każdego dnia coś innego. Czasem wręcz ma się ochotę wykonać kilka jednego dnia zamiast czekać na kolejny. Wykonując poszczególne ćwiczenia pobudza się sieci neuronowe w mózgu, ale także mogą one spowodować nowe połączenia a wszystko to razem poprawia kondycję mózgu. Szkoda, że w książce znajduje się tylko po jednym ćwiczeniu dziennie, a nie przykładowo dwóch czy trzech.

„Mózg jak brzytwa. Roczny plan treningowy” to niepozorny poradnik, który na swoich stronach skrywa wiele ćwiczeń i wyzwań tak istotnych dla pracy mózgu. W książce znajdziecie gotowy plan na cały rok, ale przedstawiony w taki sposób, że trudno się przy nim nudzić, czy zniechęcić. Ćwiczenia bowiem są krótkie, ale równocześnie różnorodne i wzbudzające ciekawość. Mogą także zainspirować do dalszej pracy w tym kierunku, czy też szerszego zainteresowania się tą tematyką.

71 komentarzy:

  1. Uwielbiam tego typu książki - więc na uwadze będę miał. Mózg jest faktycznie niezbadany do końca. Serdecznie pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Ooooo! Fajne. Zaraz sprawdzam i kupię synowi

    OdpowiedzUsuń
  3. To faktycznie ciekawy temat. Warto ćwiczyć nasz mózg.

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie średnio idzie korzystanie z poradników;) zazwyczaj jestem nakręcona, a potem nagle zapominam i nie korzystam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię takie ksiazki, swego czasu czytałam pozycje z ćwiczeniami na pamięć :-) DZięki za polecenie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W planach też mam książkę związaną z pamięcią :)

      Usuń
  6. Szczerze mówiąc raczej nie sięgam po tego typu publikacje, więc raczej nie sięgnę - tym bardziej, ze z racji moich studiów w tej publikacji pewnie nie znalazłabym dla siebie nic odkrywczego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawa książka :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Raczej nie czytam tego typu tytułów, tym bardziej, jak już kilka razy się zdecydowałam, miałam wrażenie, że wszystkie są w jakimś stopniu do siebie podobne :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, pewnie czasem tak jest. W tym są głównie ćwiczenia po prostu :)

      Usuń
  9. Niesamowicie ciekawa książka, nigdy takiej nie widziałam, ale bardzo chętnie bym wypróbowała te ćwiczenia 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciągają :) dlatego szkoda, że tylko po jednym przewidziano na dzień.

      Usuń
  10. Nigdy nie czytałam takich książek. Może warto spróbować:-). Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciało ćwiczymy często, a zapominamy o najważniejszym - umyśle :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie jestem entuzjastką poradników, dlatego raczej nie skuszę się na powyższą pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo fajna książka! Zapisuje ją sobie w ulubionych do kupienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Takie roczny poradnik brzmi, jak wielkie wyzwanie! Ale wygląda na książkę, którą warto się zainteresować ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ćwiczenia są różnej trudności, ale warto takie wyzwanie podjąć :)

      Usuń
  15. Bardzo rzadko sięgam po poradniki, więc raczej tej książki nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo zainteresowała mnie ta książka:) Jestem ciekawa tych ćwiczeń ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ale się cieszę, że tu trafiłam akurat szukałam książki o takiej tematyce, dziękuje bardzo! ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. to może być ciekawa książka:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo mnie zaciekawiła ta pozycja :)
    Z przyjemnością przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Raczej takie poradnikowe książki odpuszczam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ja za to co jakiś czas do nich zaglądam :)

      Usuń
  21. Bardzo ciekawa pozycja.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że książka Cię zainteresowała :)

      Usuń
  22. Lubię czasem poczytać sobie takiego rodzaju poradniki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym są głównie ćwiczenia, zagadki, quizy. Fajna sprawa :)

      Usuń
  23. pozycja bardzo interesująca:) do pracy mózgu zatem:D

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja raczej nie czytuję takich książek :)
    No ale jak ktoś lubi to czemu by nie? :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Gdyby tak było widać ciało mózgu, to naukowcy mieliby większe powodzenie wśród płci przeciwnej.

    OdpowiedzUsuń
  26. Lubię książki z ćwiczeniami coś w tym rodzaju a jak jest to związane z mozgiem to idealnie! :) coś by też pobudzić moją kreatywność co ostatnio spadła ..
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zachęcam do zajrzenia do książki :)

      Usuń
  27. Ciekawy poradnik. Może się na niego skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ciekawa książka. Lubię tego typu poradniki.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  29. Szczerze mówiąc czuję się zaintrygowana! :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  30. Intrygująca publikacja, acz póki co nie ciągnie mnie do takich książek :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie przepadam za poradnikami, ale ta książka mnie zaciekawiła, warto dbać również o kondycję umysłu:)

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie przepadam za poradnikami, ale ten rzeczywiście brzmi bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Brzmi bardzo ciekawie :) myślę że wszelkie ćwiczenia umysłowe są bardzo przydatne:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Ta publikacja brzmi świetnie ❤

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie wiem jeszcze czy przeczytam tę książkę, ale nie mówię jej 'nie' ;)

    OdpowiedzUsuń
  36. Czytałam inną pozycję tej autorki 'Mózg rządzi. Twój niezastąpiony narząd'. Bardzo przyjemnie się ją pochłaniało i wiele rzeczy mnie tam zaintrygowało. Jeśli ta książka ma podobny styl to biorę ją w ciemno!

    OdpowiedzUsuń