sobota, 15 stycznia 2022

"Dobre wychowanie" Amor Towles

Tytuł: Dobre wychowanie
Autor: Amor Towles
Wydawnictwo: Znak literanova
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 368

Przypadkowe spotkanie może odegrać dużą rolę w naszym życiu. Można by rzec, że tak się stało, gdy Katey Kontent spotkała Tinkera Greya, młodego, przystojnego, pewnego siebie bankiera. Pewnie żadne z nich nie pomyślało wówczas, jak to spotkanie wpłynie na ich przyszłość. Zaczęło się niepozornie, a rozpętało lawinę wydarzeń, w którą oboje zostają wciągnięci. On zupełnie nie pasował do klubu jazzowego, w którym się spotkali. Ona natomiast nie pasowała do świata, w którym on brylował. Katey wkracza do świata, w którym panują inne zasady. Czy będzie potrafiła się w nim odnaleźć? Co będzie dla niej ważniejsze, zasady i cząstka siebie, czy wpływy i moda?

„W jego zachowaniu była ta charakterystyczna pewność siebie, to demokratyczne zainteresowanie otoczeniem i to subtelne domniemanie przychylności obcych ludzi, które spotyka się wyłącznie u młodych mężczyzn wychowanych w towarzystwie pieniędzy i dobrych manier. Takim osobom nie przychodziło do głowy, że w nowym środowisku mogłyby być niemile widziane – i w rezultacie rzadko były.” str. 26

Na pierwszy rzut oka zwraca uwagę oprawa graficzna tej książki. Twarda oprawa a na niej czarno białe zdjęcie i złocenia. Wiadomo, że okładka to nie wszystko, ale ta ma coś w sobie. Przede wszystkim jednak zachęcił mnie opis, gdyż zapowiadał przeniesienie się do Nowego Jorku i 1937 roku, a właściwie do jego końca, gdyż wszystko zaczęło się pamiętnego Sylwestra w klubie jazzowym. O czym jest ta historia i czy warto ją poznać?

Wydarzenia w głównej mierze rozgrywają się w Nowym Jorku w latach 1937 – 1940, chociaż wstęp przenosi nas na chwilę do roku 1966 i możemy poznać główną bohaterkę Katey Kontent. Autor dobrze uchwycił wymiar dawnych czasów, pokazując ponadto, że mimo kolejnych dziesięcioleci tak bardzo się nie zmieniamy. Ważne są pragnienia, oczekiwania, marzenia, życie pełną piersią, bo jednak jest ono ulotne i potrafi szybko się zmienić. Sceneria działa na wyobraźnię, gdyż ukazuje Manhattan w obliczu dużych zmian i kryzysu. Mamy możliwość obserwować wydarzenia różnego kalibru, dostrzec ogromny kontrast, poczuć atmosferę dawnych czasów, poczuć czar miejsc, gdzie królują jazz i swing. Wzmacnia to jeszcze lekki styl pisarski, obrazowy i dostosowany do czasów, które opisuje.

Walorem tej książki są bohaterowie, silne osobowości, których losy są wypełnione zawirowaniami związanymi z ich wyborami, ale też przeciwnościami, które napotykają na swej drodze. Na plan pierwszy wysuwają się dwie przyjaciółki Katherine i Evelyn. Uśmiechnęłam się jak przeczytałam, że Katey Kontent to mól książkowy. Ponadto cechują ją pracowitość, sumienność, życie zgodne z zasadami, ale też dążenie do celu. Eve Ross to jej zupełne przeciwieństwo, rzuca się w wir życia bez opamiętania, nie zastanawia nad jutrem, korzysta z chwili. Ich spotkanie zakończyło się przyjaźnią na długie lata, która została poddana wielokrotnie próbom. Kreacje tych postaci są po prostu świetne, realne, charakterystyczne, barwne. Z postaci kobiecych mocno zaznaczają się jeszcze dwie: Bitsy, przebojowa, twarda kobieta oraz Anne Grandyn, inteligentna i wpływowa. Możecie pomyśleć, że nie ma znaczących męskich postaci, ale nic bardziej mylnego. Bracia Theodore (Tinker) i Henry Grey z pewnością do nich należą, tak samo jak honorowy, dający siłę i oparcie Wallace Wolcott. Na temat bohaterów mogłabym napisać jeszcze wiele, bo jest o czym i to oni stanowią siłę tej opowieści.

Tytuł książki z początku trudno powiązać, lecz im głębiej wsiąkałam w opowieść i odkrywałam jej tajemnice, tym lepiej rozumiałam jego znaczenie. W pewnym momencie ma się poczucie, że dobrze pasuje do wydarzeń i rozumie się jego symbolikę.

„Dobre wychowanie” to książka, o której trudno mi będzie zapomnieć, pełna emocji, determinacji, pragnień, kontrastów. Przenosi czytelnika do Nowego Jorku z dawnych lat, stojącego w przededniu zmian, wypełnionego jazzem i swingiem. To barwna opowieść z charyzmatycznymi bohaterami, która mocno pobudza wyobraźnię i daje do myślenia.


46 komentarzy:

  1. Już samą okładką mnie "kupiłaś" ;-) . I nie tylko tym. Lubię takie klimatyczne opowieści. Pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Okładka od razu przykuła moją uwagę :) Polecam tą książkę.

      Usuń
  2. Bardo podobał mi się klimat w tej książce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi także, muszę przeczytać poprzednią książkę pisarza :)

      Usuń
  3. Nie dodało mi chyba poprzedniego komentarza - a chciałem napisać, że sama okładka przepiękna. Serdecznie pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie przeniosę się do tamtych czasów...

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzja brzmi świetnie, a okładka faktycznie jest piękna ❤

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię ksiażki, które dają do myślenia i pozostają na długo w głowie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię powieści, które z dużą precyzją oddają klimat minionych czasów 🙂.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaciekawiłaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa pozycja, warta przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zapowiada się ciekawa pozycja, będę musiała sprawdzić czy jest e-book i przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kolejna książka, która z pewnością mi się spodoba 😊!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Zaintrygowałaś mnie tą książką. Bardzo chętnie przeczytam :)
    Piękna oprawa <3

    OdpowiedzUsuń
  13. klimacik lat minionych brzmi całkiem fajnie:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo zaintrygowała mnie ta książka, musze zboczyć czy jest w mojej bibliotece.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
  15. Czuję, że ta powieść przypadnie mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  16. ..świetna recenzja! ..zaciekawiłaś mnie i zachęciłaś do przeczytania tej książki.. piękna okładka! ;)

    - pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka przyciąga wzrok, ale treść także :)

      Usuń
  17. Na pewno ta książka jest taka, która będzie następną do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  18. mam tę książkę w planie:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Widzę, że warto sięgnąć po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  20. ksiazka moze trafic w moj gust

    OdpowiedzUsuń