wtorek, 25 stycznia 2022

"Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie" Kelly Barnhill

Źródło okładki: Wydawnictwo Literackie

Tytuł: Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie
Autor: Kelly Barnhill
Rok wydania: 2022
Ilość stron: 312
Data premiery: 9 lutego 2022 roku

Życie to kolaż ważnych dla nas chwil, ludzi, których spotykamy, emocji, wydarzeń zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych w równym stopniu wpływających na jego kształt. Wiele zależy od nas, od nastawienia, od siły charakteru, ludzi, którzy nas otaczają i wspierają. W najnowszej książce, a właściwie zbiorze opowiadań Kelly Barnhill, znajdziecie istotne tematy opakowane w nieszablonową, fantastyczną formę. Można odnaleźć miłość, samotność, stratę, zazdrość, obłudę, ale także nadzieję na lepsze jutro, na promyki słońca po pochmurnym dniu.

Styl pisarski Kelly Barnhill  można było poznać za sprawą poprzednich jej powieści „Dziewczynka, która wypiła księżyc” oraz „Syn wiedźmy”, które miałam przyjemność przeczytać. To opowieści pełne magii, nieszablonowe i roztaczające przyciągającą uwagę atmosferę a jednocześnie w lekkiej formie poruszające trudniejsze tematy. Czuć w nich iście baśniowy klimat. Pokazują też, że w życiu występują nie tylko same przyjemne wydarzenia a sama ich lektura skłania do refleksji. Tym razem pisarka postanowiła przygotować coś dla starszych czytelników, gdyż w książce, o której chciałabym Wam opowiedzieć znajduje się dziewięć opowiadań dla dorosłych. W związku z tym, że to coś nowego, sama byłam ciekawa jak autorka sobie z nimi poradziła.

W ostatnim czasie, jak pewnie zauważyliście, coraz częściej sięgam po krótkie formy literackie. Dzieje się tak dlatego, że zauważyłam w nich prawdziwe perełki, nietuzinkowe opowieści, w których być może nie zdążę się zżyć z bohaterami, ale mimo to zapadają w pamięci i dają do myślenia. Czasem poznajemy zakończenie, innym razem jest otwarte i pozwalające na własną interpretację wydarzeń i ich ciągu dalszego. W tym zbiorze czytelnik otrzymuje prawdziwą mieszankę zadziwiających historii, które świadczą o niesamowitej wyobraźni pisarki. Ponadto każda z nich niesie ze sobą pewien bagaż życiowych wydarzeń zapakowanych w nietuzinkową formę. Trudno przekazać ich klimat, trzeba po prostu go poczuć.  Myślę, że nie każdemu przypadną do gustu, mogą wydać się dziwne, niezrozumiałe, ale właśnie na tym polega ich magia.

Tradycyjnie, jak w każdym zbiorze opowiadań, jedne bardziej przyciągają uwagę, inne trochę mniej. W tym zbiorze jest tyle zaskakujących momentów, że z całą pewnością mogę stwierdzić, że nawet znając tytuł konkretnego opowiadania trudno odgadnąć jego treść, czy przewidzieć zakończenie. Jednym z nich jest historia Agnes Sorensen, pięknej kobiety, wokół której rośnie krąg adoratorów. Czy któregoś z nich wybierze? Kolejne o tytule „Otwórz drzwi a wleje się światło” to historia Angeli i Johna, piękna, ale także smutna. O stracie, przemijaniu, o tym, co znajduje się między wierszami. Co takiego spotkało tą dwójkę i jaką symbolikę ma w sobie tytuł? Wartym uwagi opowiadaniem, pełnym ukrytych znaczeń jest „Owad i astronom. Historia pewnej miłości”. Generalnie nie znalazłam w tym zbiorze ani jednej opowieści, przy której nie byłabym zaskoczona i poczułabym znużenie.

„Straszliwe młode damy i inne osobliwe historie” to zbiór opowiadań, do których tytułowe słowo osobliwe bardzo dobrze pasuje. Z wszystkich razem powstaje nadzwyczajny zbiór opowieści na kształt jedynego w swoim rodzaju sznura korali misternie nanizanych na nitkę. Miejscami skrzący w słońcu, magiczny, ale też przytłaczający, mroczny, pełen kontrastów. Przyciąga bogactwo języka, zachwyca osobliwość bohaterów, porusza wyjątkowość każdej historii przedstawionej w tym zbiorze. Każda z osobna i wszystkie razem są zadziwiające, nieszablonowe i warte poznania, gdyż nie sposób przewidzieć, co się w nich wydarzy.

67 komentarzy:

  1. Będę miał na uwadze, jeszcze nic Autorki nie czytałem. Okładka zachęcająca, pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak pięknie napisałaś o tym zbiorze opowieści, że nie pozostaje mi nic innego, jak tylko po niego sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Rzadko sięgam po krótkie formy, ale ta książka ma coś w sobie, co mnie kusi i być może ulegnę pokusie i za jakiś czas po nią sięgnę. Póki co zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opowiadania są oryginalne, nieprzewidywalne :)

      Usuń
  4. Pełen kontrastów mówisz. Ciekawe... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi ciekawie. Świetna okładka. Moje młodsze rodzeństwo lubi podobne klimaty, spytam ich, czy znają autorkę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależnie od wieku, bo tym razem to lektura dla dorosłych czytelników :)

      Usuń
  6. Super, że miałaś możliwość przeczytać ta książkę przed premierą.
    Okładka jest przecudowna, tajemnicza i magiczna.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawa i bardzo intrygująca zapowiedź. Chętnie przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawie napisana recenzja, aż chce się sięgnąć po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Okładka przyciąga wzrok :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam na półce, więc z pewnością przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ładna okładka, chciałabym przeczytać tę książkę 😊

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam serdecznie ♡
    Wspaniała recenzja. Jestem oczarowana. Piszesz tak, że mam ochotę rzucić wszystko i popędzić po tę książkę... nie wiem gdzie :) Lubię zbiory, interesują mnie i fajnie mi się je czyta. Będę miała ten tytuł na uwadze bo naprawdę wpadł mi do serduszka :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię takie historie potrafię wciągnąć 😁

    OdpowiedzUsuń
  14. Zapowiada się naprawdę ciekawie :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Okładka robi duże wrażenie :)
    Zbiory opowiadań lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetnie opisałaś tę książkę, aż chce się ją od razu przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  17. Brzmi bardzo ciekawie. A jeszcze autor postarał się o dobrą okładkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię takie powieści, ale teraz brakuje mi czasu na lekturę, czytam jedynie synkowi

    OdpowiedzUsuń
  19. Koniecznie muszę dać jej szansę. Czuję, że to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że te historie Cię zaskoczą :)

      Usuń
  20. to może być ciekawa książka:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dawno nie czytałam takich zbiorów opowiadań. Myślę, że warto bliżej przyjrzeć się tej książce. Dołączam do grona obserwatorów i będę wpadać częściej, by poczytać o Twoich propozycjach czytelniczych. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Ja ostatnio coraz częściej po opowiadania sięgam :)

      Usuń
  22. Brzmi bardzo ciekawie, chociaż opowiadania to nie jest mój ulubiony gatunek literacki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te są na tyle oryginalne że trudno o nich zapomnieć :)

      Usuń
  23. Zaciekawiłaś mnie tym zbiorem opowiadań. Tytuł zapisuję:)
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  24. Z moje doświadczenia też mogę powiedzieć, że krótkie opowiadania niosą zwykle sporo wartości.

    OdpowiedzUsuń
  25. Opowiadania to niestety nie forma literacka dla mnie :<

    OdpowiedzUsuń
  26. Opowiadania to ten rodzaj literacki, po który sięgam sporadycznie i zawsze w określonym nastroju. Nie czytałam jeszcze niczego tej autorki, ale od pewnego czasu przymierzam się do "Dziewczynki, która wypiła księżyc".

    OdpowiedzUsuń
  27. Zapowiada się interesująco i do tego niesamowita okładka:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Dawno nie czytałąm żadnych opowiadań, raczej ostatnio sięgam po powieści i biografie- bardzon podoba mi sie okładka tej książki :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. ja opowiadań średnio czytuję:) może kiedyś mi się to zmieni

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie znam autorki, co nie znaczy, ze nie poznam. Zainteresowałaś mnie książką - dodaję do listy i szukam.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
  31. Zainteresował mnie tytuł książki. A z tego co przeczytałam treść również nie najgorsza. Będę miała w pamięci

    OdpowiedzUsuń